Fyrhjulingar mångsidiga men olycksdrabbade
En fyrhjuling kan ta sig fram nästan överallt. Men är enligt många för farlig för att köras på vanliga vägar. Fordonen har sin plats i skog och mark och vi vill inte se dem i trafiken. De har varit inblandade i flera dödsolyckor, säger Claes Roxbergh, ordförande i riksdagens trafikutskott.
Detta vänder sig inte bara politiker emot utan också Moped- och motorcykelbranschens riksförbund, McRF. Man förslår en särskild förarutbildning då det kompakta lilla fordonet varken fungerar som en bil eller en motorcykel, det har en hög tyngdpunkt och välter lätt. Inte särskilt lämpligt då det på asfalt kan komma upp i nästan 100 km/h.
De flesta återförsäljarna av större märken följer förbundets rekommendation att inte släppa ut fyrhjulingarna i trafiken. Men det finns andra som anser att de bara följer lagen och erbjuder flera modeller som registrerats som motorcykel. Kymco, Lifan, PGO och Linhai är några märken.
Minitraktor
Egentligen är fyrhjulingen en slags minitraktor. Den har fyra feta grovmönstrade däck och en urstark motor som gör att den kan köras i besvärlig terräng och forcera ganska stora hinder. Så kallas den också för All terrain vehicle, ett fordon för alla typer av underlag, vilket kort och gott förkortas atv.
Den används mest som yrkesredskap av folk som markägare och jaktlag som vill kunna ta sig fram smidigt och frakta prylar genom skogen. Det finns nämligen flera olika arbetsredskap att koppla till varav släpkärror, harvar och plogar är några.
Olika tävlingsgrenar
Samtidigt blir fyrhjulingarna allt mer populära inom andra områden. Det finns flera specialtidningar i ämnet och olika tävlingsgrenar för fordonen som då kallas för quads och inte sällan byggs om och trimmas. Quadrace supermotard är en vidareutveckling av go cart och körs på banor som består av både grus och asfalt, medan quad mx utläses motocross och är race med höga hopp. Under vintertid tävlas det även på isbanor. Samtliga grenar har utvecklats av Svenska atv- och quadraceföreningen som tillsammans med Svemo, Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet, tagit fram ett reglemente för tävlingarna.
Ett förbluffande brett användningsområde för en liten maskin som från början är gjord för att transportera människor och prylar i terräng.
FAKTA
Olika fyrhjulingar
Terrängskoter
Får endast köras i terräng och på enskilda vägar samt på annan väg om terrängen är oframkomlig. Körkort eller traktorkort utfärdat före den 1 januari 2000 gäller samt om föraren fyllt 16 år och har förarbevis för terrängskoter. Hjälm måste inte användas. Fordonet får väga högst 400 kilo.
Traktor
Fyrhjuling registrerad som traktor får endast köras på väg av den som har körkort eller traktorkort om inte körningen avser kortare sträcka mellan arbetsplatser. Är avsedd som arbetsredskap och får vara utrustad för transport av gods och passagerare.
Motorcykel
Får endast köras av den som har körkort för bil eller motorcykel. Passagerare får tas med om fordonet är byggd för det. Hjälm krävs. Motorn får inte ha en större effekt än 20 hästkrafter.
Moped
Får köras av den som har körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass 1. Passagerare får tas med om mopeden är byggd för det. '8alm krävs. Får väga högst 350 kilo utan last och ha en maximal slagvolym på 50 cc.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!