Fulla långtradarchaufförer gör mig sömnlös

Motor2008-01-09 00:01
För en tid sedan hörde jag Claes Tingvall i radio apropå att lastbilschaufförer är dåliga på att följa hastighetsgränserna. Det sistnämnda enligt en undersökning som presenterats samma dag och som nu skulle kommenteras av trafiksäkerhetsdirektören.
Claes Tingvall har en närmast unik förmåga låta som om han småpratar lite förtroligt med en nära vän i alla sammanhang. Så även i denna radiointervju.

Reportern lät Tingvall prata på - kanske en effekt av hans lågmälda tonläge som antagligen skulle kännas oartigt att avbryta - och Tingvall pratade.
Han resonerade kring effekterna av att bryta mot hastighetsgränser. Miljön, förstås. Den drabbas. Och säkerheten. Farten dödar och ju snabbare man kör desto mer dör man. Ekonomin, den blir lidande eftersom bränsleförbrukningen ökar och det allmänna slitaget på både fordon och vägar likaså.
Till slut hade Claes Tingvall resonerat sig fram till att det inte fanns något som helst skäl att någon enda gång bryta mot hastighetsgränsen. Man skulle inte ens - och nu kommer det intressanta - spara tid.

Följdfrågan gör mig sömnlös: när banken håller på att stänga och Claes Tingvall är försenad, går han då eller springer han?
Om han springer löper han större risk att krocka med någon runt en husknut. Slitaget på skorna blir garanterat hårdare. Kanske medför ansträngningen att han pyser ur sig någon liten avgas (knappast till men för annat än den absoluta närmiljön). Om han snubblar blir konsekvenserna större än om han hade promenerat.
Men förutsatt att han håller sig på benen och inte skenar in i någon oskyldig stadsvandrare borde han väl rimligen ändå ha större chans att hinna fram före stängningsdags?
Lastbilschaufförerna som ertappats med att köra för fort vittnade om pressade leveranstider och allmänt struliga förhållanden som drev dem till att öka farten. En rimlig slutsats i min värld - har man bråttom höjer man tempot.

Därmed inte sagt att jag på något vis försvarar att brott mot lagen. Jag vill inte heller ha 40-tons lastbilar som dundrar i 70 km/tim utanför skolor eller timmerbilar som stormar fram i 90 på smala 70-vägar.
Men eftersom polisens resurser är ändliga gäller som prioritera. Hellre än att jaga den lastbilschaufför som överträder hastighetsgränsen på stora landsvägar skulle jag vilja se intensiv alkoholbevakning i våra färjeläger. Om det är något som på allvar gör mig sömnlös är det tanken på fulla långtradarchaffisar som vinglar ut ur båtarna med sina stora ekipage.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!