Full gas med Volvo AFV

Mycket miljövänligare än så här kan bilåkandet knappast bli. I alla fall inte med dagens teknik. 39 gram koldioxid per kilometer. Det är bokstavligt talat skitbra. Förutsättningen är nämligen att du tankar den med biogas som i dag främst görs av - just det, skit.

Foto: Rolf Gildenlöw

Motor2010-10-02 11:57

Det står AFV på den kritvita Volvon, vilket betyder Alternative Fuel Vehicle - alternativbränslebil. Men det garanterar inte att bilen verkligen körs på ett alternativt bränsle utan bara att den har konverterats av företaget AFV, som drivs av bland annat kommunala Göteborg Energi.

Bilen har alltså extrautrustats med en gastank som rymmer 23 kubikmeter gas, men som också har den vanliga bränsletanken på 70 liter kvar. Ursprungsidén var att bränsletanken skulle fyllas med E85 och gastanken med biogas, för att det skulle bli alternativbränsle rakt igenom. Men trots att 2,5-litersmotorn som sitter i bilen är preparerad för etanol, så rekommenderar Volvo att man kör den på bensin.

Sannolikt är det också så att de flesta dessutom har fossilt bränsle även i gastanken i stället för biogas. Den är inte alls lika miljövänlig som hundraprocentig biogas, men mycket lättare att få tag på. I södra Sverige, vill säga, för norr om Uppsala finns i princip inga allmänna gasmackar alls.

Så ska man verkligen köra den här bilen miljövänligt gäller det att bo på rätt ställe och att ha bra koll på gasmackarna utefter färdvägen. Dessutom gott om tid - i storstäderna kan det vara kö till pumparna och inte sällan så dåligt tryck i systemet att det inte går att tanka fullt.

Att köra på gas är ungefär 20 procent billigare per mil än bensin, men rent ekonomiskt gör man den största vinsten om man kör Volvo V70 AFV i tjänsten. Det ger hela 40 procent lägre förmånsvärde. Det var också skälet till att Volvo skippade E85-alternativet i den vanliga tanken - i princip alla AFV-bilar säljs till företag. Med E85 krävs det tätare service och dubbelt så många oljebyten och det gillar inte tjänstebilförarna. Miljöbilsförmånerna får man ju ändå.

Enda egentliga gaskonkurrenten till V70 AFV i Sverige är VW Passat Eco Fuel där gastanken monteras redan på fabriken och inte stjäl något utrymme. VW Passat har bara hälften så stor bensintank, men i gengäld en mindre och snålare motor. I Volvon försvinner cirka 185 liter bagageutrymme.

Hur Volvon är att köra? Precis som vilken Volvo V70 som helst! Men gräsklipparen som skulle på service, den fick jag inte in i bilen.

Volvo V70 AFV

BETYG: 4 av 5 fyrar
RESULTAT: 42 av 50 poäng

ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 921
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 1 800/1 220
Drivning Fram
Växlar A6
Cylindrar/volym/drivmedel 5/2 521/bensin/gas
Maxlast (kg) 359

PRESTANDA 7 av 8 poäng
Effekt (hk) 231
Vridmoment (Nm/varv) 340/1 700
0-100 km/t på (sek) 7,9
Vändcirkel (m) 11,5

KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 40/20/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) Cirka 370-1 857
Luftkonditionering ACC
Styrservo Hydraulisk

SÄKERHET 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 6
Fästen barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Ja/Nej

MILJÖ 4 av 4 poäng
CO2 (gr/km) 232 (bensin), 39 (biogas)
Bränsleförbrukning (l/100 km) 9,7 (bensin) 10,4 (biogas)

EKONOMI 6 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 298 200
Skatt (kr) 1 220
Serviceintervaller (mil/år) 3 000/1
Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
Avgassystem (kr, utom kat) 6 200
Strålkastare (kr, komplett) 3 800

PLUS
Hög säkerhet, bra komfort och mycket liten miljöpåverkan (vid biogasdrift).

MINUS
Lite simpel gaskonvertering som stjäl mycket bagageutrymme. Andrahandsvärde?

Tre av de vassaste konkurrenterna:

VW Passat Variant Eco Fuel
294 000 kronor.
Gas. Opåverkat bagageutrymme. Mindre motor, men mycket snålare än Volvo.

Audi A4 Avant 2,0 TDIe
294 000 kronor.
Miljötrimmad diesel. Motorsvagare än Volvon.

Citroën C5 Tourer 2,0i BioFlex
248 900 kronor.
Etanol. Rymlig och prisvärd. Inte samma prestanda som Volvo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!