I dag är det faktiskt bara Volvo XC90 som är en helt svenskutvecklad bil. Alla övriga modellvarianter från Volvo togs fram under Ford-epoken. Det gäller även nya Volvo V40, som till stora delar är identisk med tredje generationens Ford Focus, en bil som möttes med stående ovationer i motorpressen när den kom för snart två år sedan.
Själv skrev jag att nya Focus definitivt kunde mäta sig med Volvo både i fråga om köregenskaper, säkerhet och kvalitetskänsla. Till ett lägre pris. Fast då jämförde jag med S60. Den första V40-bilen som landade i Sverige, tillverkad i belgiska Gent, tog jag ut på gotländska vägar strax innan den skulle premiärvisas i Almedalen.
Efter två intensiva dagar med Volvo V40 vidhåller jag att nya Ford Focus känns lika välbyggd och lika rolig att köra. På insidan känns svensken dock lite mer påkostad och som vanligt sitter man bättre i en Volvo än i kanske någon annan bil. I alla fall i framsätena.
Men Ford Focus har två trumfkort – den finns både som fullkombi och som kompakt familjebuss (C-Max).
Eftersom den nya Volvon har bokstaven V i modellbeteckningen – vilket är kännemärket för en kombimodell - så lär en mer traditionell V40-kombi inte ens vara planerad.
Alla de många V50-ägare som även fortsättningsvis vill ha en praktisk och rymlig kombi lär få ta steget ända upp till V70. För även V60 är drabbad av den nya opraktiska designvågen och är inte lika rymlig som lillebror V50.
Även motorutbudet är delvis gemensamt med Ford Focus. De två femcylindriga dieslarna D3 och D4 kommer dock från Skövde medan D2-motorn i vår provbil är fransk och används av både Peugeot, Citroën och Ford. Men nästa år kommer en T5- och en D5-motor, också de femcylindriga och producerade i Skövde.
D2-modellen är snålare på bränsle än någon annan Volvo. Men den är också lite orkeslös vid låga varv och förutsätter att du växlar den manuella lådan rätt. En dubbelkopplingslåda, även den gemensam med Ford, kommer senare.
Skippa de bullriga och dyra lågprofildäcken och lägg hellre 15 000 kronor på den lite större D3-motorn med 150 hästkrafter och ett bättre vridmoment – och som ändå klarar miljöbilsgränsen. På köpet får du den karaktäristiska sången från en rak femcylindrig motor, som ju har blivit lite av Volvos melodi.
Biltest Volvo V40
ALLMÄNT
Motor: Fyrcylindrig 1,6-liters diesel med start/stopp
Växlar: 6-stegad manuell
Tjänstevikt: 1 476 kg
Maxlast: 414 kg
Max släpvagnsvikt: 1 300 kg
Längd/bredd/höjd: 437/180/144 cm
EKONOMI
[Kaja4]
Pris från: 255 000 kr
Skatt: 1 168 kr (5 års skattebefrielse)
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti
SÄKERHET
[Kaja5]
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar: 7 (+krockkudde för fotgängare)
Aktiva nackskydd: Fram
Antisladd: Ja
MILJÖ
[Kaja5]
Bränsleförbrukning: 0,38 l/mil
CO2-utsläpp: 99 g/km
KOMFORT
[Kaja4)
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme: 335–1 444 l
Luftkonditionering: ACC
Styrservo: Elektromekanisk
PRESTANDA
[Kaja3]
Toppfart: 190 km/h
Effekt: 115 hk vid 3 600 varv/min.
Vridmoment: 270 Nm vid 1 750 varv/min.
Acceleration: 0-100 km/t på 12,3 sekunder
HELHETSBETYG: [Kaja4]