Först kom sedan och därefter kombi
Eric Lund är chefredaktör för tidningen Automobil och skriver krönikor för Motor varannan vecka.
Foto:
Statusmärkena Audi, BMW och Mercedes gör numera såväl kombibilar som "crossovers" och rena stadsjeepar, men grundpelarna i respektive modellprogram är alltjämt sedaner. En stor grupp kunder kan inte tänka sig annat än sedankaross.
Men Toyota gav upp försöken att sälja Camry på den europeiska marknaden. Skoda Superb blev aldrig någon succé i sitt första utförande. Volvo S80 har inte tagit fart i någon av sina två generationer. Peugeot 607 har haft det synnerligen motigt.
Ändå fortsätter biltillverkarna att spendera tid och pengar på att utveckla sedanbilar. Till och med nya spelare på marknaden som Hyundai och Kia har stora "koffertbilar" på programmet (fast i ärlighetens namn hade nog varken Grandeur eller Opirus blivit till om de europeiska kunderna fått välja, de här bilarna är uppenbart anpassade för asiatiska och amerikanska marknaderna medan exempelvis Sverige får dem "på köpet").
Bilköparnas inriktning har svängt kraftigt de senaste tio åren. Det anses mer statusfyllt att anlända till golfklubben i en sportig kombibil, eller en SUV (åtminstone tills miljödebatten tog över). Moderna kombibilar och så kallade crossovers (SUV:ar där terrängbilsarvet spätts ut så att personbilsegenskaperna helt dominerar) uttrycker en aktiv livsstil - prylarna till segelbåten, bergsklättringsutrustningen eller familjens alla golfbagar ryms inte i sedanbilens bagagelucka.
En bekant med god insyn i Volvos produktplanering hävdar att Hisinge-folket ångrar att de började utveckla en ny S60 (mellanstor sedan). Storebror S80 säljer inte något vidare i sitt nya utförande heller, medan "terrängkombin" XC70 är mycket populär och stora förhoppningar knyts till den nya crossover-modellen XC60.
Utrymmet för en sedan mittemellan lilla S40 och stora S80 verkar däremot trångt och idag hade knappast Volvos chefer givit klartecken för en tredje sedanmodell.
Själv hör jag till den utdöende art som fortfarande gillar sedanbilar. Komfortargumentet må ha rasat, moderna kombibilar är varken mer obekväma eller bullriga än sina sedansyskon. Det handlar mer om att sedanbilar ofta är väldigt snygga och att de företräder en lite lugnare livsstil utan krav på att hänga i klätterrep eller trassla in sig i spinnakers.
Världen skulle kännas lite fattigare om Volvo snöpte sin stora sedanmodell S80, den är ju i rakt nedstigande led släkt med gamla 264 GLE (den krombemängda, sexcylindriga lyxversionen av 244) och 1980-talets ståtliga 760 GLE.
Men det är ett talande tecken att när Skoda nu lanserar en helt ny Superb har den bagagelucka med dubbelfunktion. Bilen ser ut som en sedan och bakluckan kan öppnas som på en sådan. Men det går även att fälla upp hela bakpartiet som på en halvkombi.
Det är vad jag kallar crossover!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!