Ford satsar på större och starkare - Fem nya Volvo på gång
- Vi ska bli den mest innovativa biltillverkaren i världen.Det var budskapet från Fords styrelseordförande Bill Ford när bilsalongen i Detroit öppnades för pressen under måndagen.
De två stora amerikanska biltillverkarna Ford och GM har under det senaste året förlorat nästan 150 miljoner kronor - om dagen. Fords vice vd Mark Fields är enligt amerikanska medier "räddaren i nöden" som ska ta Ford Motor Company ur krisen.
"Feta, innovativa och amerikanska" är enligt Mark Fields det som ska känneteckna nästa generation bilar från Ford. Det är också så man ska ta tillbaka företagets ledande roll inom bilindustrin.
Nämner Volvo upprepade gånger
Och det är ingen tvekan om att Fordledningen har influerats av sina svenska koncernkolleger. Bill Ford nämner Volvo upprepade gånger när han talar om koncernens nya säkerhetsfilosofi och han vill satsa på etanol (E85) som bilbränsle för att stärka miljöprofilen.
I förbifarten bekräftar han att Volvo nu går in i sitt hittills mest expansiva skede. Inom 18 månader kommer göteborgarna att presentera fem helt nya bilmodeller.
Fords uppvisning på salongen i Detroit handlade dock mest om hästkrafter. I huvudrollerna Ford Edge, en så kallad crossover med 250-hästars V6-motor, Ford Shelby GT500 med V8-motor på 475 hästar och Ford F-250 Super Chief med V10-motor på 310 hk.
Den sistnämnde en jättelik pickup som avsiktligt designats för att påminna om ett lokomotiv. Kolossen kan dock även köras på etanol och skulle alltså, om den såldes i Sverige i dag, undgå trängselskatt trots att den tar nästan lika stor plats som en linjebuss.
Saab tror på vinst
Årets salong i Detroit kännetecknas annars av en överraskande blek uppvisning av de tre stora; Ford, GM och Chrysler. General Motors slogan i år är "En amerikansk revolution", vilket knappast återspeglas i vagnparken. Precis som hos Ford handlar det i vanlig ordning om att bli ännu större och ännu starkare. Och precis som hos Ford är det de icke-amerikanska koncernmedlemmarna som inger ett visst hopp. Till och med Saab-chefen Jan-Åke Jonsson tror att 2006 kan gå med vinst.
- Förutsättningarna har aldrig varit så bra som de är i år, intygar han. Framför allt har det blivit en väldig fart för Saab på den engelska tjänstebilsmarknaden.
Den nordamerikanska satsningen har dock gett ett mera blandat utfall. Subaru-baserade Saab 9-2X kommer att läggas ner om ett par år medan den större 9-7X kommer att vidareutvecklas.
Den nordamerikanska bilsalongen i Detroit öppnar för allmänheten den 14 januari och väntas i vanlig ordning dra rekordpublik. Detroit är trots allt fortfarande "Motown", världens största bilbyggarstad.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!