Förarlöst nästa

Hur gör man trafiken säkrare och mer effektiv? Man tar bort förarna. Inom tio år kan förarlösa bilar susa fram på motorvägarna.

Foto: Vislab

Motor2011-11-19 11:40

Med förarlösa bilar kommer vi inte bara få färdas som Blixt Gordon, vi skulle också kunna få en säkrare och mer energieffektiv trafik. Datorstyrda bilar kör aldrig alkoholpåverkade, somnar inte och upptäcker människor och bilar snabbare än en mänsklig förare. Bilarna kan köra närmare varandra på motorvägar vilket både sparar bränsle och gör att vägkapaciteten kan utnyttjas bättre.

Just nu pågår en mängd experiment och forskning inom området. GM har till exempel sagt att man ska ha en förarlös bil på marknaden senast 2018. Enligt Popular Science jobbar GM bland annat på ett utökat automatiskt parkeringssystem. Man kliver helt enkelt ur bilen och ger den order att hitta närmaste parkering - vilket ska kunna vara flera kvarter bort om så krävs. Sedan använder man den smarta mobilen för att ge bilen order om att hämta upp en när man behöver den igen.

Mer känt är Googles försök med förarlösa bilar som man sedan något år genomför tillsammans med forskare från Stanforduniversitetet i Kalifornien. Sju testbilar från Audi och Toyota ska ha kört drygt 30 000 mil tillsammans sedan försökets början. Bilarna lär bara ha krockat två gånger. Ena gången när den kördes manuellt på Googles område utanför San Francisco och en gång när en bil blev påkörd bakifrån vid ett rödljus.

Världsrekordet i förarlös körning har dock det italienska, EU-sponsrade försöket Vislab Intercontinental Automous Challenge. Den 21 juli 2010 började ett par specialbyggda elbilar från Piaggio sin färd från universitetet i Parma. Drygt tre månader och 16 000 kilometer senare nådde man Shanghai.
- Med den här prototypen ville vi visa att det är möjligt att köra gods mellan två kontinenter med minimal mänsklig inblandning och med fordon som påverkar miljön minimalt, säger professorn och forskningsledaren Alberto Broggi.

Försöket var betydligt mer extremt än Googles. Här körde man under svåra förhållanden på dåliga vägar och utan att man kunnat förse bilarna med data på förhand. Forskarna tror att det dröjer ungefär tio år innan förarlösa bilar kan användas på motorvägar och upp till 30 år innan de är redo för stadstrafik.

FAKTA: FÖRARLÖST

Så sent som i september kördes en förarlös bil i stadstrafik i Berlin.

Bilen klarade att köra två mil och passera 46 trafikljus och fyra rondeller utan problem. I bilen satt även en förare som dock inte behövde ingripa. Bilen kördes automatiskt med laserscanner, radar och videokameror. Testet genomfördes av en forskningsgrupp vid Freie Universität i Berlin.

Så fungerar Googlebilen

Nyligen avslöjade Stanfordprofessorn Chris Urmson lite mer om tekniken bakom Googles förarlösa bilar. Den viktigaste delen är en 3D-kamera på bilens tak som läser av omgivningen med 64 laserstrålar. Avläsningen skapar en modell av omgivningen i 3D som automatiskt jämförs med riktiga kartor. Det räcker för att bilen både ska hitta vägen och hålla trafikreglerna.

Bilen har också en radar, en gps och sensorer som känner av hur bilen rör sig och håller den på rätt kurs.

Fordonen är programmerade för att vara artiga och lämna företräde för till exempel fotgängare. Å andra sidan är bilen även programmerad att vara mer aggressiv mot andra bilar som inte håller reglerna. Om en bil inte håller högerregeln stannar inte Google-bilen helt utan kryper framåt för att hävda sin rätt.

Källa: IDG News

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!