Det är 76:e gången Allt för sjön genomförs, vilket gör den till en av världens äldsta i sitt slag. Båtbranschen har hämtat sig i takt med den svenska ekonomin och bäddar nu för en tillväxt på minst tio procent under året. De 2,5 miljoner svenskar som var på sjön förra året i 881 000 sjödugliga fritidsbåtar ska bli fler.
På Allt för sjön finns över tusen båtar utställda, bland dem är det en hel del premiärer. Coolast av dem alla är svenskbyggda Ruptech 32 som styrs med en Ipad. Den 10 meter långa båten har visserligen världspremiär, men det är inte stora och dyra båtar som dominerar mässan.
Nu är det nämligen små båtar som gäller. De ska vara enkla att sköta, bekväma att vistas på och det ska räcka med en sjövan person ombord för att styra även riktigt snabba segelbåtar.
- Förr åkte familjer ut och var hela industrisemestern på båten, nu sticker man ut en dag när vädret är fint. Det ska vara bekvämt och kul. Det är en ny båtvärld, säger smått legendariska båtdesignern Ocke Mannerfelt, som visar segelbåten Daytripper för första gången i Sverige.
Kanske är det just därför Allt för sjön inte ger samma överdådiga, lyxiga intryck som man är van vid. Allt känns lite mindre.
Förutom nya segel- och motorbåtar, som samsas i två av mässans hallar, är den stora C-hallen som vanlig fylld av tillbehör samt utställningar av klassiska båtar. Den här gången är 40-årsfirande Motor yacht society (med den trevliga förkortningen Mys) som visar sina ömsint renoverade jakter. Fast snäppet häftigare är faktiskt de klassiska tävlingsbåtar som visas alldeles intill.