Fler körkort borde dras in
Många läkare anmäler inte patienter som bedöms vara olämpliga bilförare. Vägverket tror att 40 liv skulle kunna räddas varje år och 300 människor slippa bli svårt skadade om Trafikmedicinska centrum och enheter tar över bedömningen.
Ofta handlar det om äldre personer som kan tappa livsgnistan om de fråntas sitt körkort och inte längre har möjlighet att vara rörliga och aktiva. Läkare tänker ibland mer på patientens livskvalitet än på vilken risk han eller hon kan utgöra för sin omgivning.
- Anmälningar till länsstyrelsen sker något mer nu än förut. Men i ett antal ärenden som nått Vägverkets trafikmedicinska råd, framgår det tydligt att läkare varit medvetna om en patients olämplighet som bilförare men inte gjort något, berättar Lars Englund.
Äldre bilförare kör för det mesta bra, hävdar han. Men sjukdom är ett problem, framför allt sjukdomar som medför att man tappar förmågan att bedöma sin egen körförmåga.
- Läkare är en bra resurs för att få bort de olämpliga, men de behöver stöd, säger Lars Englund.
Många läkare har för lite kunskap om när det är dags att sätta en gräns. Vilka defekter på synfältet efter en stroke innebär att man inte kan köra bil längre? Vilken grad av nedsatta hjärnfunktioner vid demens innebär olämplighet? På uppdrag av Näringsdepartementet har Vägverket utrett frågan om läkares anmälningsskyldighet och föreslagit bland annat trafikmedicinska centrum och enheter.
Till sådana centrum och enheter ska läkare kunna remittera patienter för en mer sakkunnig lämplighetsprövning. Detta ska inte belasta landstingens budget, utan föreslås finansieras med fordonsskatten.
Ett vanligt fel som gör en person olämplig som bilförare är sämre syn. De flesta med nedsatt syn kan dock själva märka när det är dags att sluta köra. Ett annat sjukdomstillstånd som påverkar körningen är stroke. Då skadas ofta högre funktioner i hjärnan så att hjärnan inte hänger med vid komplexa trafiksituationer.
I en enkätundersökning bland läkare har det visat sig att de ofta ger ett muntligt körförbud. Men den överenskommelsen brukar inte följas om patienten är dement, alkoholiserad eller har en psykisk sjukdom. Då kan anhöriga spela en viktig roll. Vägverket håller på att ta fram en broschyr till anhöriga för att de lättare ska kunna upptäcka tecken på exempelvis demens.
- Det kan handla om att man glömmer var man parkerat bilen, inte hittar hem, får panik när det trasslar i trafiken eller frågar samma sak flera gånger, berättar Lars Englund.
Varje år återkallas mellan 4 000 och 5 000 körkort av medicinska skäl, i alla åldrar. Lars Englund tror att den siffran borde vara flera 10 000. Men man vet inte hur många som avstår självmant från att köra, tillägger han.
Det är viktigt att kunna fortsätta att vara rörlig sent i livet, men Lars Englund betonar att körkort är ett kompetensbevis och ingen rättighet.
FAKTA
Många dödas av olämpliga förare
* Enligt körkortslagen är läkare skyldiga att anmäla till länsstyrelsen om en patient verkar vara en olämplig bilförare av medicinska skäl. Många läkare slår ändå inte larm, bland annat på grund av bristande kunskap om sjukdomars betydelse som olycksorsak.
* Knappt hälften av alla dem som anmäls som olämpliga bilförare är över 65 år.
* 50-150 personer dödas i trafikolyckor varje år orsakade av personer med en trafikfarlig sjukdom, som borde ha haft körförbud.
* Läkares underlåtenhet att anmäla medicinskt olämpliga bilförare konstaterades redan i 1953 års Trafiksäkerhetsutredning. 1981 skärptes kraven. Systemet med frivillig anmälningsskyldighet fungerar fortfarande inte, därför föreslår Vägverket att trafikmedicinska centrum och enheter ska göra medicinska lämplighetsprövningar. Detta utreds just nu inom ramen för 2007 års körkortsutredning som ska redovisas nästa år.
Källa: Vägverket.
Många dödas av olämpliga förare
* Enligt körkortslagen är läkare skyldiga att anmäla till länsstyrelsen om en patient verkar vara en olämplig bilförare av medicinska skäl. Många läkare slår ändå inte larm, bland annat på grund av bristande kunskap om sjukdomars betydelse som olycksorsak.
* Knappt hälften av alla dem som anmäls som olämpliga bilförare är över 65 år.
* 50-150 personer dödas i trafikolyckor varje år orsakade av personer med en trafikfarlig sjukdom, som borde ha haft körförbud.
* Läkares underlåtenhet att anmäla medicinskt olämpliga bilförare konstaterades redan i 1953 års Trafiksäkerhetsutredning. 1981 skärptes kraven. Systemet med frivillig anmälningsskyldighet fungerar fortfarande inte, därför föreslår Vägverket att trafikmedicinska centrum och enheter ska göra medicinska lämplighetsprövningar. Detta utreds just nu inom ramen för 2007 års körkortsutredning som ska redovisas nästa år.
Källa: Vägverket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!