Målet är självfallet att rekrytera nya köpare och för besökarna finns alla möjligheter att bekanta sig med produkter från 140 utställare på årets rekordstora Elmiamässa.
- I de allra flesta fall kan vi se alla variationer av båda vagnar och bilar som finns på den svenska marknaden, säger Jörgen Nyström, mässans projektledare.
I fyra mässhallar plus lite till trängs fordon axel mot axel med tillbehör, tält, inredningsaccessoarer och köksprylar. Mycket smått och gott, men trenden mot stort och flådigt håller i sig även på 2013 års modeller.
Weinsbergs instegsvagn Caraone 400 LK är exempel på en enklare husvagn och finns från 129 700 kronor i basutförande. Från samma tillverkare kan man se Caraone 750 från 231 500 kronor. Den har åtta sovplatser, men fungerar nog bäst för max fyra vuxna och två barn. I Hobbys snygga Premium-serie visas flera versioner. Premium 560 med långbädd kostar 250 000 kronor, vill man ha ett tilläggspaket med bland annat golvvärme stiger priset till 275 000 kronor. 540-modellen med dubbelsäng ligger i samma prisklass.
I det större husvagnssegmentet syns bland annat Knaus Südwind 790 Exclusive i en helt ny version för 380 000 kronor med centralt placerad dubbelsäng.
Även för husbilsintresserade finns förstås alla tänkbara varianter på mässan, från de överdådiga superhusbilarna från Ketterer och STX Savback som går loss på 6,6 respektive 3,7 miljoner kronor. Man förstår att Ketterers kunder är pengastinna, som Formel 1-världsmästarna Michael Schumacher och Sebastian Vettel.
Mer överkomlig är Polars nya halvintegrerade husbil Grizzly, som har världspremiär på Elmia, med två separata enkelsängar med badrum bakom och Polars elsystem som reglerar all el som sköts från samma display. Kostnad i standardutförande är 830 000 kronor.
Svenska Nordic visar en faceliftad Explore, 7,5 meter, med långbädd för drygt 1,2 miljoner kronor och den större Expedition, 8,5 meter, med Queen-bädd, för 1,4 miljoner.
I lägre prisklass finns bland annat den mycket kompakta husbilen Adria Matrix Axess för 572 000 kronor med bäddbar matplats och den fiffiga nedfällbara sängen i taket.
Förra året lockade Elmia över 35 000 besökare. Utställarna har trots vikande marknad självförtroende. Siffror visar att det för första gången säljs fler husbilar än vagnar.
- Vi är vana vid upp och nedgångar och tror att det finns potential att få nya husvagnsägare. Det säljs 4 000 nya vagnar per år och det görs 40 000 byten av begagnade vagnar, säger Alf Ekström, vd på Kabe.
Fotnot: Den 19 januari 2013 ändras reglerna för B-körkort. Det innebär bland annat att totalvikten för bil och husvagn ökas från 3 500 kilo till 4 250 kilo.