Favorit i repris

Det är inte så länge sen vi fnyste åt koreanska bilar. Hyundai Santa Fe blev något av en murbräcka när den kom till Sverige för nio år sen. Plötsligt var märket accepterat och Santa Fe blev landets mest sålda suv. Nu kommer en ny uppgraderad version från världens fjärde största biltillverkare.

Foto: Rolf Gildenlöw

Motor2010-01-09 12:01
Precis så är det - sydkoreanska Hyundai-Kia AG gick i fjol om Ford Motor Company på listan över världens största biltillverkare. Nu är bara Toyota, GM och Volkswagen större. Enbart under första halvåret 2009 producerade man över två miljoner bilar.
2006 kom dagens modell av Santa Fe och den uppdaterade version som nu rullar in hos handlarna är väldigt diskret förnyad på utsidan (ny grill och nya baklyktor) men under skalet har det hänt desto mer. Både bensin- och dieselmotorerna är helt nya. Liksom växellådorna.

Mycket snålare
Bensinmotorn på 2,4 liter ger 174 hästkrafter och är betydligt mer energieffektiv än den V6-maskin som tidigare erbjöds, men bästa alternativet är förstås den råstarka 2,2-litersdieseln på hela 197 hästar. Det är den motor som sitter i provbilen. Snål, tyst och nästan helt vibrationsfri. 140 miljoner euro har Hyundai investerat för att få fram den här motorn.
En del av förklaringen till att den arbetar så effektivt är det elektroniskt styrda turboaggregatet med variabel turbingeometri. Och så de nya sexstegade växellådorna, förstås. En mer kompakt momentomvandlare gör den nya automatlådan till marknadens lättaste. Den har faktiskt 62 komponenter färre än den tidigare femväxlade automaten.
Men fortfarande är Hyundai Santa Fe omkring 100 kilo tyngre än tvillingen Kia Sorento, vilket vittnar om att den sistnämnde är utvecklad några år senare än Santa Fe.

Inte krocktestad
I kombination med automatlådan finns en funktion som med röd, vit eller grön indikering hjälper föraren att köra ekonomiskt. Den manuella växellådan har en växlingsindikator som börjar blinka upp eller ner vid optimal växlingspunkt.
Provbilen är extrautrustad med automat och behöver 0,72 liter milen medan den som väljer att växla själv kommer undan med 0,68.
Nya Santa Fe är ännu inte krocktestad men när modellen misshandlades av Euro Ncap för tre år sen fick den fyra stjärnor och stämplades som riktigt elak mot fotgängare. Systerbilen Kia Sorento klarade sig betydligt bättre när den krocktestades tidigare i år och fick fem stjärnor, trots att kraven nu är större. Santa Fe bör i sin nya upplaga klara testet lika bra och bilen har nu bland annat försetts men en sensor som utlöser sidokrockkuddar, krockgardiner och bältessträckare om bilen välter.
FAKTA

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R

BETYG: 3 av 5 fyrar

RESULTAT: 39 av 50 poäng

ALLMÄNT: 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 2 021
Max släpvagnsvikt (kg) 2 000
Drivning 4x4
Växlar A6
Cylindrar/volym/drivmedel 4/2 199/diesel
Maxlast (kg) 549

PRESTANDA: 7 av 8 poäng
Effekt (hk) 197
Vridmoment (Nm/varv) 437/1 800
0-100 km/t på (sek) 9,8
Vändcirkel (m) 10,9

KOMFORT: 9 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 40/60
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 774-1 582
Luftkonditionering ACC
Styrservo Hydraulisk

SÄKERHET: 7 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner 6
Fästen barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Ja/nej

MILJÖ: 2 av 4 poäng
CO2 (g/km) 194
Bränsleförbrukning (l/100 km) 7,2

EKONOMI: 6 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 299 900
Skatt (kr) 5 575
Serviceintervaller (mil/år) 3 000/1
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 15 150
Strålkastare (kr) komplett 3 873

PLUS
Tyst, stark och snål dieselmotor. Rymlig. Kan fås med sju säten.

MINUS
Lite svampiga köregenskaper. Tung i gumpen.

Tre av de vassaste konkurrenterna:

Kia Sorento 2,2 CRDi
299 900 kronor.
I princip identisk med Santa Fe. Lite annan design så valet mer en smaksak.

Subaru Forester 2,0 TD
289 900 kronor.
Lite klen motor, bättre köregenskaper. Starkt andrahandsvärde.

Citroën C-Crosser HDi
319 900 kronor.
Syskon med Peugeot 4007 men lite annan prissättning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!