Fartgränsernas djungel tätnar

Catrin Pihl är nyhetschef  och skriver krönikor i Motor var annan vecka.

Catrin Pihl är nyhetschef och skriver krönikor i Motor var annan vecka.

Foto:

Motor2008-05-21 00:01
KRÖNIKA. Sommaren närmar sig, även om det ser ut som vinter på sina håll just nu. Men människan är glömsk. Nästan varje vår kommer en värmechock, följt av ett gigantiskt bakslag. Snö, is och avåkningar i maj är helt normalt. Men det blir sommar igen, och semesterresor i bil. Var så säker. Då gäller tre viktiga hållpunkter: Var utvilad, nykter och lugn. Låt inte vare sig sambon, barnen, hunden eller övriga trafikanter rubba detta. Tyvärr finns det alldeles för många som inte har förstått vad som gäller för en trevlig och säker sommartripp i bil.

I dag blev jag omkörd av en porscheförare, som kryssade mellan filerna för att hinna först till nästa rödljus. Varför måste man vara en bildåre med stresshormoner i överflöd bara för att man sitter bakom ratten till en sportbil? Han tyckte nog att jag låg och tryckte i vänsterfilen för länge och drog om med ett vrål. Men hallå! Det var ju 100 meter kvar till rondellen. Och jag låg perfekt till för vänster svängen. Lite balanserad får man väl ändå vara?
Javisst - jag är bara avundsjuk...
Nu har jag ju bara en sketen kombi och behöver inte känna fartens tjusning. Min bil framförs som bäst i marschfart. Egentligen kan man ju undra varför vi har bilar som kan accelerera från noll till 100 på fem sekunder. När vi ändå inte får köra fortare än 110? Inte ens vid en vanlig omkörning.

I höst kommer vägverket att genomföra sina redan aviserade hastighetsförändringar. På en mängd olika vägsträckor i hela landet blir hastighetsgränsen en annan än den vi är vana vid. I de flesta fall sänks den. Det är säkert befogat på sina håll. Men lite fegt kan man tycka. 120 kilometer i timmen är en bra fart på stora fina vägar. Motorvägar särskilt. Ligger man på dagens lagstadgade 110 blir man omkörd hela tiden av bilister som håller just 120 redan. En anpassning av rådande förhållanden är på sin plats. Det som däremot inte är någon hit är att övriga fartgränser ligger kvar. I dag har vi att förhålla oss till 30, 50, 70, 90 och 110. I höst blir det dessutom 40, 60, 80, 100 och 120. Här gäller det att hålla sig alert bakom ratten. För många skyltar blir till en djungel och säkert en massa pengar i form av böter till statskassan. Kollade på kul sommarens semesterväg för familjen och kunde konstatera att vi kommer att passera samtliga skyltar innan vi är framme.

Alla fartgränser är inte begripliga. I förra veckan ringde det en man och undrade varför man får köra 70 genom rondeller. Det finns flera exempel i vår närhet (Vid Börje tull på Tidernas väg mot Gysinge till exempel). Vad är vitsen med det, undrade han som ringde. Det nog är därför det går svarta däckspår rakt över hela härligheten. Folk tror att det är dags att gasa på, för snart kommer 90-skyltarna och vi är ute ur stan. Men, invänder nu vän av ordning, man ska väl för fasen ha så pass koll när man kör bil att man hinner se en rondell? Javisst, så är det naturligtvis. Men man behöver väl inte krångla till det i onödan?
Kör försiktigt därute.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!