Ett lyft för Corsa

Den fjärde generationen Opel Corsa har fått sig ett lyft som heter duga. Motorerna har blivit starkare men samtidigt mycket snålare vilket gör att tre av dem klarar sig under den svenska miljöbilsgränsen.

Foto: Axel Wiederman/Ulla Hasselgren

Motor2010-03-27 11:52
Lite i skuggan av lanseringen av sprillans nya Astra passar Opel på att släppa sin uppdatering av minstingen Corsa. Denna gång har Opel fokuserat mest på förbrukning och utsläpp men också på komfort.
I det senare fallet ser en modifierad hjulupphängning, fjädring, stötdämpning och styrning till att alla i bilen får det trevligare i kupén och föraren lite roligare bakom ratten.
Det mest intressanta är dock vad som hänt motorerna. Fem stycken, tre bensinare och två diesel, av Corsas totalt elva motorer, kommer till Sverige. Och tre av de fem är miljöklassade. Det är inte dåligt.
En av bensinmotorerna, en 1,2-liters med 85 hästkrafter släpper bara ut 119 gram koldioxid per kilometer med automatiserad manuell växellåda. I annat fall hamnar man strax över, på 124 gram.

De två riktiga snåljåparna är båda dieslar, turboladdade och på 1,3 liter. 1,3 CDTI med 75 hästkrafter drar 0,43 liter per mil och har ett koldioxidutsläpp om 114 gram per kilometer. Siffrorna för den andra, 1,3 CDTI ecoFLEX med 95 hästkrafter, är 0,37 liter per mil och 98 gram per kilometer.
Vid lanseringen i Frankfurt har vi riktig otur. Med vädret vill säga. Inte nog med att det är snökaos och flygförseningar på Arlanda, när vi kommer till Frankfurt regnar det och den enda bil vi hinner med är den allra snålaste motorn, med femväxlad manuell låda. I tre-dörrarstappning.

Komforten visar sig vara väldigt bra och jag blir förvånad att den sväljer gupp och skarvar så bra. Motorljudet lovar nämligen något helt annat, det är lite rått, sportigt och hårt och jag hade förväntat mig hårdare sättning. När vi kör den i motorvägsfart flyter det på mjukt och tyst och motorn orkar med omkörningar utan problem. Inte ens vindbrus når in i kupén.

Komforten i framsätet är god, instrumenteringen likaså. Eftersom det är en tredörrarsbil är entrén till baksätet lite krånglig men den som inte gillar det kan beställa bilen med fem dörrar.
Priserna för nya Corsa har bara ökat marginellt, 1 500 till 2 500 kronor jämfört med tidigare modell. De börjar nu på 129 900 kronor för den minsta bensinmotorn, 1,2 liter och 85 hästkrafter. För den supersnåla dieseln får man betala 149 900 kronor i ingångspris. Då ingår det mesta man behöver och kräver, dock ingen AC. Det kostar 9 900 kronor extra. De allra flesta kommer säkert att beställa ett paket som innehåller, förutom AC, även uppvärmd läderratt och rattkontroller.
Opel i Sverige tror att det försäljningsmässigt kommer att bli en ganska jämn fördelning mellan bensin och diesel. Den minsta bensinmotorn för sitt pris och dieslarna tack vare förbrukning och utsläpp.


FAKTA
Opel Corsa 1,3 CDTi ecoFlex

BETYG:
3 av 5 fyrar
RESULTAT: 37 av 50 poäng

ALLMÄNT 7 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 130
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) Ingen dragkrok
Drivning Fram
Växlar M5
Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 248/diesel
Maxlast (kg) 507

PRESTANDA 5 av 8 poäng
Effekt (hk) 95
Vridmoment (Nm/varv) 190/1 750
0-100 km/t på (sek) 12,3
Vändcirkel (m) 10,1

KOMFORT 7 av 10 poäng
Fällbart och skjutbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 285-1 050
Luftkonditionering AC, tillval för 9 900 kr
Styrservo Elektrisk

SÄKERHET 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner 4/2
Fästen barnstol Isofix, tillval för 550 kr
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Ja/Nej

MILJÖ 4 av 4
CO2 (g/km) 98
Bränsleförbrukning (l/100 km) 3,7

EKONOMI 6 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 145 400 (3 dörrars) 150 400 (5 dörrars)
Skatt (kr) 1 188
Serviceintervaller (mil/år) 3 000/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 2 350
Strålkastare (kr, komplett) ännu inte prissatt

PLUS
Snål och miljöklassad diesel. Riktigt kul att köra, oväntat mjuk fjädring.

MINUS
Ingen dragkrog.

Tre av de vassaste konkurrenterna

Volkswagen Polo TDI BLue Motion
178 500 kronor, 75 hk, 89 gram.
Årets Bil i fjol. Stark, tyst, supersnål men rätt dyr.

Ford Fiesta 1,6 diesel Econetic
154 900 kronor, 90 hk, 98 gram. Körglad och snål.

Toyota Yaris 1,33 l

141 800 kronor, 100 hk, 120 gram. Stark motor, ligger precis på miljöbilsgränsen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!