Ett ljus i svensk fordonsindustri

Glöm stöldbegärliga extraljus. Nu kommer extraljusen som monteras mellan vindrutan och backspegeln. Efter tre års utvecklingsarbete är det premiär för den svenska uppfinningen Rayzer.

Rayzer placeras mellan backspegeln och vindrutan. Rayzer ska passa 85-90 procent av alla standardutrustade bilar.

Rayzer placeras mellan backspegeln och vindrutan. Rayzer ska passa 85-90 procent av alla standardutrustade bilar.

Foto: Rayzer

Motor2009-01-03 07:00
En svensk uppfinning är på väg att förändra marknaden för extraljus för bilar. Bakom nyheten ligger civilingenjören och före detta racingproffset Lars Svelander.
Det var en sen vinterkväll för snart fyra år sedan någonstans i skogen mellan Idre och Sveg som han fick sin idé. Från ingenstans dök en hjord renar upp och Svelander lyckades med nöd och näppe undvika en krock.
- Det var då jag började fundera på varför det ska vara så svårt med extraljus, säger han.
- Jag hade en snygg BMW och då tar det emot att sätta dit ett par fula extraljus i den designade fronten. Dessutom går extraljusen lätt sönder. De blir snabbt smutsiga, är lätta att stjäla och lyser oftast upp vägbanan alldeles framför bilen för starkt.

När han kom hem satte han sig ner vid köksbordet med ett A4-papper och skissade på det hur han tyckte att det borde fungera. Det var grunden till Rayzer.
Som många andra bra idéer är konceptet bakom Rayzer slående enkelt: I ett kompakt skal som monteras i det trånga utrymmet mellan vindruta och backspegeln ryms xenonljus som lyser upp främst områdena vid sidan om vägen.
Lars Svelander trodde att det skulle gå snabbt att ta uppfinningen från idé till färdig konstruktion, men det tog alltså lite över tre år.
- Nu har jag förstått att det är ganska kort tid ändå jämfört med många andra uppfinningar. Problemet var att vi inte kunnat använda några standardkomponenter alls. Vi fick utveckla allt från grunden eftersom utrymmet där extraljusen sitter är så trångt, det fanns helt enkelt inga färdiga komponenter som var anpassade för det.

När produktionen nu äntligen startat sker det i Taiwan trots att bara 5 000 ljus tillverkas i år.
- Nu skulle vi klara oss med mer lokal produktion, men när vi växer på andra marknader och börjar tillverka riktigt många enheter måste vi vara Asien. Det är bara där det klarar så stora produktioner det till ett bra pris.
Nästa år planeras för 50 000 enheter, och då kommer även en mer exklusiv modell för premiumbilar, men Rayzer finns till exempel redan som tillval i både Volvos och VAG:s kataloger.
Nästa år blir spännande för Lars Svelander och hans medarbetare i Sundsvall. Förutom att produktionen startar på allvar drar också de egna säljbolagen i Australien och USA igång på allvar. Dessutom är det premiär för en Rayzermodell för tung trafik också.
Alltid ett litet ljus i den så hårt drabbade svenska fordonsindustrin.
Så säger reglerna
Rayzer är godkända som extraljus, eller dimljus som de också kallas. Hur man får använda dimljus är dock noga styrt av lagen för tillåtna ljus på bilen, trots det bryter ungefär en av tio bilister varje dag mot reglerna.
Sedan 1995 är det förbjudet att ha dimljus och halvljus tända samtidigt. Så här säger reglerna:
I dagsljus: Halvljus eller annat ljus i form av varsellykta eller dimstrålkastare.
I gryning och skymning: Halvljus eller i vissa fall helljus. Dimljus får användas i stället för halvljus vid dimma eller kraftig nederbörd.
I mörker: Halvljus eller helljus. I dimma eller kraftig nederbörd får man använda dimljus i stället för halvljus.
Källa: Vägverket
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!