Att Mitsubishi Lancer är en doldis, som knappt gjort något avtryck på den svenska personbilsmarknaden, gör testdagen extra spännande. Är modellen fågel eller fisk?
Testmilen på dubbdäck gör mig positivt överraskad. Kombin, som är mycket välskött, har minstingmotorn 1,6 liter på 98 hästkrafter och gör bra ifrån sig på motorvägen. Lancer finns även med en tvåliters bensinmotor på 135 hästkrafter.
Uppträdandet är ganska stadigt rakt fram, medan aktionen är mer instabil (känns mjuk i bakvagnen) när jag provocerar den att kränga. Styrningen svarar snabbt på kommando. Väg-, däck- och vindljud gör sig påmint i högre hastigheter utan att det blir alltför bullrigt. Fjädringen känns.
Lancer tillhör inte den senaste generationen bilar. Design, inredning och instrumentering känns en aning föråldrad. Står man ut med det och inte måste ha träinfattningar och läder eller flygplansliknande cockpit bjuder Lancer på enkla men stadiga stolar (förarsitsen går att vippa) som ger en skaplig körställning. Tyvärr justeras ratten enbart i höjdledd. Knapparna är få och indelade i avdelningar för ACC/ventilation, stolvärme, elfönster och elspeglar (utrustningsnivå Instyle).
Baksätet passar bäst för två vuxna, sittkomforten är dräglig och benen får precis plats bakom framstolarna. Det är ungefär som att sitta i en Golf av samma årsmodell. På höjden mäter jag cirka en decimeter mellan den medellånges huvud och tak - det är bra. Det bakre mittarmstödet med dubbla mugghållare är praktiskt. Bagageutrymmet är lättlastat, men begränsas en del i volym om insynsskyddet används och av hjulhusen.
På säkerhetssidan har Lancer passagerar- och sidokrockskydd samt krockgardiner i alla versioner. En riktig miss är dock att modellen saknar antisladdsystem - det finns inte heller som tillval. Lancer 2004-2008 är inte krocktestade av Euro Ncap. 1998 fick den två stjärnor.
Mitsubishi Lancer får ganska bra betyg av Bilprovningen, färre fel än medelbilen med undantag för 2005:an. Lancer får dock fler anmärkningar på färdbroms och positionsljus än genomsnittet.
Bränsleekonomin ligger ganska bra till, 0,7 liter per mil vid blandad körning, bara 0,58 på landsväg. Med vetskapen att fabrikanternas siffror brukar vara svåra att matcha i verkligheten kan man nog säga att Lancer ligger bra till i storleksklassen.
FAKTA Mitsubishi Lancer Kombi 2006
MODELL ALLMÄNT*:
Mitsubishi Lancer är en bil i lilla mellanklassen som har sålts som sedan och kombi. Kombisedanmodellerna på samma bottenplatta heter Mitsubishi Colt och är något mindre. Lancer tillhör inte klassens rymligare modeller och har i Sverige alltid hamnat i skuggan av Colt och är därför ganska sällsynt i begagnathandeln.
Modellskiftena kom tätt i början av karriären. Nya Colt- och Lancer-generationer såg dagens ljus 1984, 1988, 1993 och 1997. 2001 upphörde importen av Lancer.
Modellen torde attrahera bilköpare som inte är ute efter stora utrymmen, men vill ha något enkelt och okomplicerat. Priserna är överlag ganska låga på begagnade Lancer.
2003 kom en ny Lancer-version som ersatte Carisma i Europa, och bilen avlägsnade sig från Colt. Fortfarande var det dock en relativt trång kombi jämfört med konkurrenter som Opel Astra, Ford Focus och Peugeot 307 kombi. 2008 kom en helt ny Lancer. Den nya Lancer-modellen bygger på en bottenplatta från suvmodellen Outlander.
MILJÖ:
Bränsle Bensin
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,7
Miljöklass 2005
CO2-utsläpp (gr/km) 166
EKONOMI:
Cirkapris (kr) 80 000* (testbilens pris: 84 900)
Skatt (kr) 1 350
Milkostnad (kr) 24**
Årlig kostnad (kr) 36 000**
Reparationer Pris (märkesverkstad):
Kamremsbyte (kr/intervall): 2 800/9 000 mil
Bromsskivor och belägg fram (kr, båda sidor): 4 000
Bromsbelägg bak (kr, båda sidor): 2 300
Spindelled (kr, båda sidor): ingår i länkarmsbyte
Länkarm (kr): 3 600 (f), 3 640 (b)
Avgassystem (kr, utom kat): 2 800
Stötdämpare (kr) 8 200 (f), 4 300 (b)
Koppling (kr): 10 200
Strålkastarinsats per styck (kr): 5 900 (hel strålkastare)
TEKNIK:
Effekt (hk) 98
Cylindervolym (cm3) 1 584
Växellåda Manuell
Vikt (kg) 1 350
Maxlast (kg) 430
Däck (bredd i mm/tvärsnittets höjd i förhållande till bredden i procent/fälgens diameter i tum) 195/60/15
SÄKERHET*:
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkudde förare/passagerare Ja/Ja
Sidokrockkudde Ja
Låsningsfria bromsar Ja
Nackskydd fram med whiplashskydd Nej
Nackskydd på samtliga sittplatser bak Ja
Antisladdsystem Nej
Spinnreglering Nej
Euro Ncaps krocktest Årsmodeller 2004-2008 ej krocktestade.
Lancer 1998 fick två av fem stjärnor. Nya Lancer fick fem stjärnor.
Folksams olycksstatistik Statistik saknas för verkliga olyckor för årsmodell 2004-2008.
PLUS:
Ligger lägre i pris än mer kända konkurrenter. Praktisk och trevlig att köra.
MINUS:
Är inte krocktestad av Euro Ncap, saknar antisladdsystem. Något lägre vägljud vore bra.
* Priset för en enskild bil kan variera mycket beroende på körsträcka, utrustning, skick och inköpsställe. Avvikelser på plus eller minus 10 procent från det angivna cirkapriset är vanliga. Källa: Bilprovningen, Bilsmart.se, Autovista.
** Baseras på en årlig körsträcka på 1 500 mil. Inkluderar värdeminskning, skatt, besiktning, bränsle, reparationer, service, tvätt, rostskydd, tillbehör, däck. Avser grundmodellen. Källa: Bilprovningen, Bilsmart.se, Autovista.
Så här görs begagnattestet:
Den utvalda bilen provkörs under normala förhållanden under en dag på varierande vägtyper och i stadstrafik. Kvaliteten på bilar av samma fabrikat och årsmodell kan variera kraftigt beroende på en mängd faktorer som milantal och allmän skötsel. Omdöme som ges inkluderar den testade bilen, men även modellen i allmänhet baserat på fakta från bland annat Bilprovningen.