En stadsjeep som inte är ett miljösvin

Volvo XC60 visar att en stadsjeep inte behöver vara ett miljösvin och att det går att färdas både bekvämt och säkert utan att det blir tråkigt.

XC60 är mindre än XC90 och faktiskt aningen mindre än XC70 också, därav namnet.

XC60 är mindre än XC90 och faktiskt aningen mindre än XC70 också, därav namnet.

Foto: Johannes Collin

Motor2008-09-22 16:26
Volvo XC60 är en dröm för dem som tycker att XC90 är för stor och XC70 för tråkig.
De kurviga vägarna uppe i bergen norr om Valéncia är vackra och roliga. Volvo XC60 känns betydligt mindre än den är, en klump på nästan två ton. Men runt hårnålarna smiter bilen genom enkelt och smidigt. Köregenskaperna är på Volvo-vis i grunden trygga. När det går lite för fort in i kurvorna tappar framhjulet greppet en aning men sällan så mycket att antisladdsystemet behöver gripa in. Bakvagnen håller spåret perfekt och trots mycket provocerande vill bilen inte tappa greppet, inte ens på grus.
Grundförutsättningarna finns alltså för en ganska tråkig bil men tack vare fin känsla i ratten är det lätt att sikta in i kurvorna och hålla spåret.

Formgivarna har också fått XC60 att se liten och smidig ut, med runda sportiga former och kompakta mått.
Skalet ljuger lite, invändigt är inte XC60 lika kompakt som bilen ser ut att vara. Fram sitter förare och passagerare minst lika bra som i storebror XC90. Sittställningen är hög som den ska vara i en stadsjeep men körställningen är allt annat än jeep-aktig. Att hitta en bra och säker körställning är lika enkelt som vanligt i en Volvo.
I baksätet är det förvånansvärt gott om plats och två vuxna sitter riktigt bekvämt med bra benvinkel och gott om plats för fötterna. Tre i bredd däremot sitter bara mindre personer riktigt bekvämt.

Den snygga formgivningen straffar däremot de små baksätespassagerarna. Den högt uppdragna sidolinjen gör att bilen ser säker ut men gör sikten dålig för små barn.
Bagageutrymmet är 70 liter mindre än i V70 men räcker ändå gott och väl till fyra personers semesterpackning. Trots den höga lasthöjden är det lätt att få in tunga väskor eftersom det inte finns någon lasttröskel och man når långt in utan att behöva böja sig så våldsamt.
Lutningen på bakluckan förstör lastutrymmet lite men det bekymrar mest den som har planerat att köra kylskåp i bilen.
Komforten är på topp vilket gör XC60 till en fin långresebil. Fjädringen tar mjukt hand om ojämnheterna i vägbanan och fortfarande en god bit över svensk motorvägshastighet är det tyst i bilen, varken speciellt mycket vägbuller eller vindbrus kommer in.

Det finns bara två olika motorer att välja till Volvo XC60, två dieslar. Ett val som är lika politiskt korrekt som klokt. På övriga marknader och till några få tidiga svenska kunder kommer XC60 även med T6-motorn på 265 hästkrafter.
De två dieselmotorerna är antingen 2,4D på 163 hästkrafter eller starka D5 med 185 hästar, två motorer som båda räcker för att sätta bra fart på bilen. Varför det inte finns någon mindre motor som 1,6D med 109 hästkrafter beror mest på att kunderna inte vill ha den - än, men någon dag kanske den kommer.
Den som vill åka billigare får vänta tills våren då XC60 kommer med 2,4-litersdieseln och framhjulsdrift. En förändring som inte bara gör XC60 100 kilogram lättare och tio procent snålare utan även cirka 20 000 kronor billigare.
Att XC60 är en säker bil är det knappast någon som tvivlar på, Volvo hävdar dessutom att XC60 är deras säkraste bil någonsin. Ett av de mest spännande säkerhetssystemen som finns i bilen är City Safety. Systemet är standardmonterat och fungerar som en extra, vaksam chaufför under kökörning. I Hastigheter upp till 30 km/tim tvärnitar bilen av sig själv om bilen framför plötsligt stannar och går det inte fortare än 15 km/tim hinner XC60 stanna med några decimeters marginal om det plötsligt blir stopp i trafiken, suveränt!
Volvo XC60 D5
Pris: 367 900 kronor
Bränsleförbrukning: 0,75 l/mil
Utsläpp CO2: 199 g/km
Konkurrenter i klassen: Audi Q5, BMW X3, Land Rover Freelander
Motor: 5-cylindrig dieselmotor med turbo, 2 400 cm3, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 185 hk (136 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 400 Nm vid 2 000 varv/min. Toppfart 205 km/tim, acceleration 0-100 km/tim på 9,5 sekunder
Chassi: Fyrhjulsdriven. Framhjulsupphängning med triangellänkar, flerlänkad bakaxel med skruvfjädring, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 463, bredd 189, höjd 171 cm, axelavstånd 277 cm. Tjänstevikt 1 827 kg. Maxlast 678 kg. Bagagevolym 495-1 455 liter. Släpvagnsvikt 1 800 kg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!