Det är inte många som kan se att det här är en ny Swift. Trots att den växt på alla ledder, hela 9 centimeter på längden, så är den väldigt lik den gamla.
- Det ska vara så. Man ska känna igen sig, säger Mattias Larsson, vd för Suzuki Sverige.
Lite synd kan man tycka, men då målgruppen bakåt är ganska ålderstigen, vill Suzuki ta det säkra före det osäkra. Inte ändra för mycket, inte reta upp någon. Hela konceptet Swift ska vara enkelt och tydligt, man ska veta vad man får, inga obegripliga tillvalspaket. Bilen finns bara i två utföranden, Comfort och Exclusive. Start-stop-teknik är dock ett tillval för 3 100 kronor och med den minskar koldioxidutsläppen och förbrukningen. Fyrhjulsdrift blir också tillval till femdörrarsbilen med bensinmotor, som dyker upp här i Sverige i slutet av året.
Dagens Suzuki Swift har fått helt nya motorer, en bensin och en diesel, och växellådor, en 5-växlad manuell och en 4-stegad automat. Bensinaren är på 1,2 l VVT med 94 hästkrafter och finns med eller utan start-stop-teknik. Dieseln är på 1,3 liter med 75 hästkrafter. Bensinmotorn med start-stop-teknik är den som erbjuds i München och alltså den som överraskar mig.
Mycken möda har lagts för att få det tyst i kupén. Den är så välisolerad att vind- och vägljud inte besvärar förrän i 140 kilometer i timmen. Inte ens de gigantiska backspeglarna, typ ladugårdsväggar, ställer till besvär för vindarna. Hur det låter på svenska vägar återstår att se.
Inredningen är praktisk och snygg. Här finns aluminiuminlägg som inte alls är plastig, utom vid dörrhandtagen. Kupén är rymlig och sikten är bra åt alla håll. Swift är rikt utrustad i grundutförande, här finns till exempel sju krockkuddar (en för knäna), AC, antisladd, radio och cd.
Bensinmotorn duger rätt bra, men har man krav på snabba ryck blir man besviken, den är rätt trött. Å andra sidan drar den bara 0,49 liter per mil och släpper endast ut 116 gram koldioxid per kilometer. Miljöklassad alltså.
Motorn är kopplad till en femväxlad manuell låda, som är rätt smidig men har ett lustigt "leksaksklick" när växlarna går i. Om det nu ska låta något föredrar jag ett klonk.
Men längtan efter lite mer ax gör mig väldigt nyfiken på dieselmotorn som kommer 2011. Den verkar rätt rolig eftersom den har bättre vridmoment, drar 0,42 liter per mil och har 109 gram per kilometer i utsläpp.
Suzuki i Sverige tror ändå att de flesta kommer att välja bensinaren i Exclusive-utförande - som bland annat innebär multifunktionsratt, farthållare, ACC och strålkastarspolning.
Men även i grundutförande framstår Suzuki Swift som en riktigt rolig, säker och kompetent liten bil.
Så, se upp alla klasskamrater!
TEST Suzuki Swift 1,2 Exclusive
BETYG: 3 av 5 fyrar
RESULTAT: 39 av 50 poäng
ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 065
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 1 000/1 000
Drivning Fram
Växlar M5
Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 242/Bensin
Maxlast (kg) 415
PRESTANDA 5 av 8 poäng
Effekt (hk) 94
Vridmoment (Nm/varv) 118/4 800
0-100 km/t på (sek) 12,3
Vändcirkel (m) 9,6 m
KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart och skjutbart ryggstöd bak: Ja
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 211/528
Luftkonditionering ACC
Styrservo kugghjulsstyrning, elektrisk
SÄKERHET 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser; Ja
Krockkuddar/krockgardiner 4/2 + 1 förarens knän
Fästen barnstol Isofix bak
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak): Ja/Nej
MILJÖ 4 av 4
CO2 (g/km) 116
Bränsleförbrukning (l/100 km) 5,0
EKONOMI 6 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 141 500
Skatt (kr) 0 (år 1-5), 6 600
Serviceintervaller (mil/år) 1 500/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 2 722
Strålkastare (kr, komplett) 3 625
PLUS
Rikligt standardutrustad. Rymlig, bra och snygg inredning. Miljöklassad.
MINUS
Lite trött bensinmotor.
TRE AV DE VASSASTE KONKURRENTERNA
Toyota Yaris, 3 cyl, 5 d
Från 138 100 kronor. 69 hästkrafter.
Toyotas lilla storsäljare. Robust och pålitlig.
Hyundai i20, M5 e-Base
Från 119 900 kronor. 78 hästkrafter.
Snygg, modern, välbyggd, rymlig och spänstig.
Ford Fiesta Econetic, 1,6 TDCi
Från 154 900 kronor. 90 hästkrafter.
Kul att köra, lite trångt i baksätet.