Att Peugeot valde bort det fyrhjulsdrivna alternativet redan från början, trots att det ju hade kompletterat bilden av en crossover, förklarar man med att kardanaxel och andra extra maskindelar skulle ha inkräktat allt för mycket på kupéutrymmet. I den kommande hybridversionen, som blir fyrhjulsdriven, drivs bakhjulen av en elmotor som inte behöver någon mekanisk förbindelse med vare sig växellådan eller den främre motorn.
Peugeot 3008 1,6 Turbo har fått sex extra hästkrafter sedan introduktionen i fjol, och det utan att förbrukningen ökat. Provbilen har automatlåda och är ett par centiliter törstigare än den manuella versionen. Samma motor går att få utan turbo och med mera blygsamma 120 hästkrafter. Det finns också två dieselmotorer, varav den kraftfullaste ger 163 hästar.
Peugeot 3008 har samma köregenskaper som en vanlig personbil. Du sitter bara lite högre och bilen känns allmänt luftigare. Speciellt om du väljer den med glasat tak.
Provbilen har ett Premium-plus-paket som bland annat inkluderar head up-display där bland annat hastighet projiceras på en glasskiva framför föraren. Där blinkar också ett distansvarningssystem om man kommer ifatt en annan bil för snabbt. Men det jag saknar, och som konkurrenterna nu snabbt introducerar, är ett aktivt system som även ingriper och bromsar bilen. Åtminstone borde varningen vara ljudlig. Har jag missat att bilen framför bromsar, har jag förmodligen också missat den lilla blinkande symbolen.
Däremot övertygar Dynamic roll-systemet, som utgörs av en extra vertikal krängningshämmare i bakaxeln och som stabiliserar den högbyggda bilen i tvära kurvor eller vid undanväjning.
Men vem köper egentligen en sådan här bil? Den som söker utrymmen och plats för en familj att växa har bara 5 000 kronor upp till en Peugeot 5008 som är ett rejält nummer större och dessutom sjusitsig. Till och med en vanlig 308 kombi tar mer bagage. Dessutom är den billigare än 3008.
Bagageutrymmet är visserligen smart utformat i 3008 med ett höj- och sänkbart golv, luckan bak är också tvådelad och ryggstöden fälls enkelt med ett handtag vid bakstammen. Sen ser bilen också rätt kaxig ut. Men ändå!
FAKTA: Peugeot 3008
BETYG: 3 av 5 fyrar
RESULTAT: 38 av 50 poäng
ALLMÄNT: 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg): 1 555
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg): 1 500/1 470
Drivning: Fram
Växlar: A6
Cylindrar/volym/drivmedel: 4/1 598/Bensin
Maxlast (kg): 475
PRESTANDA 6 av 8 poäng
Effekt (hk): 156
Vridmoment (Nm/varv): 240/1 400
0-100 km/t på (sek): 8,9
Vändcirkel (m): 11,8
KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak: 60/40
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter): 432-1 241
Luftkonditionering: AC
Styrservo: Elhydraulisk
SÄKERHET 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar/krockgardiner: 6
Fästen barnstol: Isofix
Antisladdsystem: Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak): Nej/Nej
MILJÖ 2 av 4 poäng
CO2 (gr/km): 178
Bränsleförbrukning (l/100 km): 7,7
EKONOMI 6 av 8 poäng
Pris på gatan (kr): 211 990
Skatt (kr): 1 530
Serviceintervaller (mil/år): 2 000/1
Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd): 2/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat): 3 669
Strålkastare (kr, komplett): 2 683
PLUS
Praktiskt och flexibelt lastutrymme. Bra åkkomfort.
MINUS
Prismässigt klämd mellan syskonen 308 SW och 5008.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Nissan Qashqai 2,0
196 500 kronor. 141 hästkrafter.
Bästsäljaren i klassen. Törstigast i sällskapet.
VW Touran 1,4 TSI
216 900 kronor. 140 hästkrafter.
Hög kvalitetskänsla. Bästa andrahandsvärdet.
Seat Altea XL 1,8 TSI
207 900 kronor. 160 hästkrafter.
Mest bil för pengarna i det här sällskapet. Snålast på bränsle.