En lite sportigare familjebil

Seat Altea Freetrack är en familjebil med fyrhjulsdrift och lite högre markfrigång. Därvid skiljer sig bilen inte speciellt mycket mot konkurrenterna men Seats tradition trogen är Freetrack ett lite sportigare alternativ för dem som vill ha körglädje.

Seat Altea Freetrack är en rolig kombi med fyrhjulsdrivning.

Seat Altea Freetrack är en rolig kombi med fyrhjulsdrivning.

Foto: Seat

Motor2008-10-04 08:00
Som många andra biltillverkare satsar spanska Seat på en stadsjeep "light". Det ligger helt rätt i tiden och Seat är långt ifrån först med att höja en familjebil och ge den bättre framkomlighet.
Men Seat, som är Volkswagen-gruppens eldiga, sportiga märke nöjde sig inte med att göra en vanlig familjejeep.
Till det yttre är det bara lite plast som skiljer Freetrack från vanliga Altea XL. Synar du bilen noga ser du att den är aningen högre men det är långt ifrån iögonfallande. Själva formerna på bilen däremot sticker ut ur mängden. De slanka och sportiga formerna fungerar fint tillsammans med de svarta skärmbreddarna av plast.

Invändigt har formgivarna tagit det lite lugnare. Det ser o-spanskt prydligt ut men så känner jag också igen många av reglagen och knapparna från Volkswagen.
Redan vid första ögonkastet in i bilen upptäcker man stolarna, de ser ganska felplacerade ut i en familjebil, ser mer ut att komma från en sportbil. Stolarna har rejäla vingar bakom skulderbladen, är djupt skålade och håller om kroppen bra i kurvorna. Det är lätt att hitta en bekväm körställning men stolarna är nästan lika hårda som de ser ut och efter fyra fem timmar bakom ratten känns det i kroppen. Baksätet är mindre sportigt vilket passar barnen utmärkt men de minsta får finna sig i att sitta ganska lågt och utan någon vidare sikt genom sidorutorna.

Med de äldre barnen som åker framlänges flörtar Seat in sig med en originalmonterad dvd-skärm i taket. Men, det är rätt svårt att bli riktigt imponerad eftersom det just bara är skärmen som ingår, alltså ingen dvd-spelare...
Förutom den sju tum stora bildskärmen finns även en hop fack uppe i konsolen i taket, där allt från solglasögon till cd-skivor får plats. Vill du lägga ifrån dig mobiltelefonen medan du kör får du offra en av mugghållarna eller det lilla svåråtkomliga facket framför om mugghållarna är upptagna.
Bagageutrymmet är stort och tack vare låg lasttröskel lättlastat. Att Freetrack är aningen högre än en vanlig kombi gör det lite tyngre att lyfta upp och ned matkassarna men det är inte hela världen.

Fyrhjulsdriften kommer från svenska Haldex och är ett elektroniskt system som blixtsnabbt för över kraften till bakhjulen när det behövs. När du kör normalt på en torr fin landsväg drivs bara framhjulen, på så sätt hålls bränsleförbrukningen nere.
Systemet räcker fint till för att tugga sig upp för hala backar och med hjälp av traction control som går in och bromsar spinnande hjul finner bilen fäste och tar sig upp. Tro däremot inte att ni kan ge er ut i skogen med bilen, det klarar varken däcken, växellådan eller underredet.
På de krokiga vägarna uppskattar man att Freetrack har styv fjädring för bilen är riktigt rolig att köra, särskilt med den fina tvåliter stora bensinmotorn på 200 hästkrafter.
Freetrack finns också med två olika dieselmotorer, en på 140 och en på 170 hästkrafter. Alla ligger förvånansvärt nära varandra i pris vilket gör motorvalet till en smakfråga.
Lättsamt, oavsett vilken motor du väljer, är att det i princip inte finns någon extrautrustning att välja till.
Men, är du bara i behov av en bra fyrhjulsdriven kombi finns både mer prisvärda och bekvämare alternativ på marknaden men kanske inte roligare.
Seat Altea Freetrack 200 hk
Motor: 4-cylindrig bensinmotor med turbo, 1 984 cm3, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 200 hk (147 kW) vid 5 100 varv/min, vridmoment 280 Nm från 1 800-5 000 varv/min. Toppfart 214 km/tim, acceleration 0-100 km/tim på 7,5 sekunder
Chassi: Fyrhjulsdriven. Framhjulsupphängning med triangellänkar, flerlänkad bakaxel med skruvfjädring, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 449, bredd 179, höjd 162 cm, axelavstånd 258 cm. Tjänstevikt 1 646 kg. Maxlast 545 kg. Bagagevolym 490-593 liter. Släpvagnsvikt 1 400 kg.

Pris: 257 400 kronor
Bränsleförbrukning: 0,94 l/mil
Utsläpp CO2: 223 g/km

Konkurrenter i klassen: Subaru Forester, Citroën C-Crosser, Skoda Octavia Scout
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!