"En kund frågade om vi hade bytt registreringsplåtar"

Tjära, asfalt och flygrost. En del smuts är lätt att få bort från bilen, en del svårt. Men inget är omöjligt, i alla fall inte om du frågar Henrik Torger på nyöppnade Ditec i Östhammar.

Polerar. Henrik Torger arbetar på nyöppnade Ditec i Östhammar och här grovpolerar han en privatkunds bil.

Polerar. Henrik Torger arbetar på nyöppnade Ditec i Östhammar och här grovpolerar han en privatkunds bil.

Foto: Ingela Söderman

Motor2017-03-15 09:00

Intresset för bilvård har ökat kraftigt de senaste åren och därför har Ditec – en av landets bilrekonditioneringsfirmor – nyligen öppnat ett center i Östhammar.

– I januari började vi rekonditionera begagnade bilar som Volvo-handlaren skulle sälja och i februari öppnade vi upp även för privatpersoner, säger Henrik Torger.

Det var samarbetet med Bil & Motor i Östhammar som gjorde att Ditec valde att satsa i Östhammar, men gensvaret från privatpersoner har varit överraskande stort och Henrik Torger berättar att de redan rekonditionerat flera bilar åt privatkunder.

– En gång om året är det lagom att lämna in sin bil för en ordentlig genomgång. Däremellan kan man tvätta bilen själv, men hur ofta det behövs beror förstås på hur mycket man kör. Pendlare behöver kanske tvätta sin bil en gång i veckan, medan det nog räcker med en gång i månaden för den som mest kör hemma på orten.

Ditec håller till på Fabriksvägen i Östhammar och en vanlig dag arbetar Henrik Torger där tillsammans med Anton Theberg och Malin Hägglund.

Just den dag Östra Uppland kommer på besök är Henriks medarbetare dock borta på utbildning för att lära sig att sätta solfilm och skyddsfilm och han gör därför alla momenten själv på dagens uppdrag; att göra en vit Mercedes redo för sommarsäsongen.

– Annars brukar vi ta in två bilar samtidigt och så tar en av oss den invändiga tvätten medan de andra två polerar varsin bil utvändigt, säger Henrik Torger.

Hur går en rekonditionering till?

– Först rengörs bilen invändigt genom att vi tar ut och tvättar mattorna, dammsuger och torkar rent alla paneler. Sedan tvättar vi den utvändigt och så lyser vi med en stark lampa på bilen för att inspektera om det finns defekter i lacken.

Vanliga fläckar som de kan behöva jobba lite extra med är tjära, asfalt och flygrost. Flygrost är metallpartiklar från exempelvis bromsar och dubbdäck som fastnar på lacken och börjar rosta.

Därefter väntar polering med både grovt och fint polermedel och så avslutas behandlingen med ett vax eller lackskydd.

– Det bästa med jobbet är när vi kan överträffa kundernas förväntningar. Vi hade en kund häromveckan som frågade om vi hade bytt registreringsplåtar när han kom för att hämta sin bil. Det kändes bra, säger Henrik Torger.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!