En krockkudde för gående

Avståndsvarning, farthållare och automatiska bromsar. Säkerhetssystemen i moderna bilar blir allt mer avancerade. Nu tar Volvo nästa steg med en krockkudde för fotgängare.

Cyklister och fotgängare vid Fridhemsplan under morgonrusningen.

Cyklister och fotgängare vid Fridhemsplan under morgonrusningen.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Motor2012-09-29 12:01

Bilfabrikanterna har under lång tid jobbat med att höja säkerheten för förare och passagerare. Krockkuddar finns numera på alla tänkbara ställen och skyddar oavsett var man sitter i bilen. Säkerhetssystem som avståndsvarning till bilen framför, adaptiv farthållare, vingelvarning, automatisk bromsfunktion i stadstrafik med mera finns i allt fler bilmodeller.
Men vad görs åt situationer där fotgängare kan råka riktigt illa ut – när kollisionen mellan bil och den gående är oundviklig?

Volvos nya V40 är först i världen med en krockkudde för fotgängare. I slutet av augusti fick bilen det högsta totalresultatet någonsin i Euro NCAP:s krocktest. I kategorin fotgängarskydd nådde nya V40 toppnoteringen 88 procent.
Krockkudden används i hastigheter mellan 20 och 50 kilometer i timmen. Vid kollision med fotgängare lösgörs motorhuven i överkant och säkras en decimeter upp samtidigt som krockkudden löser ut och täcker a-stolpar och nedre delen av vindrutan. Många av de allvarligaste skadorna beror på att den påkördes huvud slår i dessa delar.

Andra fabrikanter som TT Spektra varit i kontakt med arbetar med eller har redan utfört förändringar i bilens frontparti för att minska skador på fotgängare. Så är det för Mitsubishi ASX och nya Outlander.
På Opel Insignia är bland annat stötfångaren sänkt och huven rör sig bakåt vid kollision. Peugeots Sportcoupé RCZ har så kallad aktiv motorhuv som lyfter 55 millimeter och därmed ökar avståndet mellan huv och motorns hårda delar.
En liknande konstruktion finns på Nissan GT-R och nya Hyundai Santa Fe, som lanseras 2013, har sitt eget huvlyftsystem för att skydda fotgängare vid kollision.

VW arbetar med frontens och huvens utformning, för att minska risken att den påkörde hamnar under bilen samt att göra landningen på huven mjukare. BMW 5-serien har mjukare karosseri och aktiv motorhuv. Sammantaget handlar mycket av förändringarna om konstruktioner som ska minska kraften i sammanstötningen mellan fotgängare och bilens hårda partier.

Men säkerhetsarbetet börjar långt innan smällen på övergångsstället. System som sänker hastigheten och varnar för kollision hjälper föraren. Hur koncentrerad föraren sedan är bakom ratten är en annan aspekt av trafiksäkerheten.

Fakta

31 dödsolyckor med fotgängare 2010

Fotgängare utgör 12 procent, 31 personer, av dem som förolyckades i trafiken i Sverige 2010.

I tre av fyra fotgängarolyckor med dödlig utgång blev personen påkörd av en bil. I hälften av fallen körde bilen framåt. 75 procent av fotgängarolyckorna sker i hastigheter under 40 kilometer i timmen.

Kollision mellan bil och fotgängare har i 5 procent av fallen dödlig utgång. 14 procent ger allvarliga skador och 33 procent måttliga skador.

Källa: Volvo Cars

2012 års topplista för fotgängarkrockskydd

1. Volvo V40 88 procent
2. BMW 3-serien 78 procent
3. Audi A3 74 procent
4. Honda Civic 69 procent
5. Hyundai i30 67 procent
6. Ford B-Max 67 procent
7. Renault Clio 66 procent
8. Mazda CX-5 64 procent
9. Kia Cee’d 61 procent
10. Peugeot 208 61 procent
11. Isuzu D-Max 51 procent
12. Jeep Compass 23 procent

Listan består av bilar testade 2012. Minimikravet för att nå fem stjärnor i sammanlagt säkerhetsbetyg är att testresultatet av fotgängarkrockskydd är minst 60 procent.

Källa: Euro NCAP

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!