En körglad liten snåljåp

Sportig, rolig och bekväm. Ford Fiesta är en trevlig småbil och Econetic-versionen är dessutom riktigt snål. Är du försiktig kan du köra den här bilen på bara 0,3 liter diesel per mil och det är så snålt att Fiesta Econetic är miljöklassad.

Foto:

Motor2010-04-26 15:35

Bilar kommer att drivas av fossilt bränsle lång tid framöver men utvecklingen går framåt och i dag har de flesta större biltillverkare miljövänliga snålbilar i sitt utbud. Fiesta Econetic är Fords snålaste bil. En miljöbil, men den ser varken futuristisk eller tråkig ut, den är en snygg trevlig bil som dessutom är riktigt rolig att köra.

För över tio år sedan lanserade Volkswagen en bil som hette Lupo 3L. 3L stod för att den drog tre liter diesel per tio mil vid blandad körning. Lupo 3L var en väldigt liten bil och byggd med dyr teknik och lätta material blev den dyr och svårsåld. Ford har gått mycket enklare tillväga, i princip har de bara sänkt fjädringen och stoppat i en bränslesnål diesel i Fiesta.

Lika ultrasnål som Lupo 3L är inte Econetic men körd med extremt varsam gasfot går det att ta sig fram på 0,3 liter milen vid landsvägskörning. Det går naturligtvis att köra ännu snålare men då bildas det snart kö bakom dig.
Förra året snålkörde jag runt Norden. Det blev 249 mil och bilen förbrukade 79 liter diesel, en snittförbrukning på strax under 0,32.
Mer normalt körd hamnar förbrukningen strax under 0,4 liter per mil vilket fortfarande är mycket bra för en bil som har plats för fem personer och en del bagage.

Fram sitter man utmärkt under en 250-milatripp genom Norden. Bak är det lite sämre men ett tag sitter tre vuxna i bredd helt okej. Bagageutrymmet räcker inte heller till någon längre resa om man är för många vuxna.
 
På landsvägen är komforten bra även om Fiesta, precis som många andra Ford-modeller är ganska bullrig på grov asfalt.
Trots miljöstämpeln är Econetic en väldigt körglad bil och man väljer gärna den kurvigare omvägen. Styrningen är elektromekanisk men trots det är känslan i ratten fin. På vinterföre anar man baksidan av körglädjen - Fiesta tappar gärna greppet bak, det är därför den styr in så fint i kurvorna. Antisladdsystemet tar snabbt hand om sladdarna och visar sin närvaro på den krokiga vägen genom att oavbrutet blinka på instrumentpanelen.

Tidigare var du tvungen att köra flera tusen mil per år för att tjäna in den höga dieselskatten. Med miljömärkta bilar som Ford Fiesta Econetic åker du billigare nästan på en gång tack vare den låga skatten. Men, så är också Fiesta Econetic drygt 30 000 kronor dyrare än den billigaste Fiesta-versionen och det tar nästan 13 000 mil att köra in.

Ford Fiesta Econetic

BETYG: 4 av 5 fyrar

RESULTAT: 42 av 50 poäng

ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 118
Max släpvagnsvikt (kg) Får ej dra släp
Drivning fram
Växlar M5
Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 560/diesel
Maxlast (kg) 427

PRESTANDA 6 av 8 poäng
Effekt (hk) 90
Vridmoment (Nm/varv) 200/1 750
0-100 km/t på (sek) 12,3
Vändcirkel (m) Ingen uppgift

KOMFORT 7 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Ja
Ställbar ratt Ja
Bagageutrymme (lådliter) 295
Luftkonditionering Ja
Styrservo Ja

SÄKERHET 10 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner Ja
Fästen barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) ja/nej

MILJÖ 4 av 4 poäng
CO2 (gr/km) 98
Bränsleförbrukning (l/100 km) 37

EKONOMI 7 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 158 400
Skatt (kr) 1 134
Serviceintervaller Ingen uppgift
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) Ingen uppgift
Strålkastare (kr, komplett) Ingen uppgift

PLUS
Körglad, billig att köra och miljövänlig.

MINUS
Lite bullrig, kräver aktiv snålkörning.

Tre av de vassaste konkurrenterna

Citroën C3 Hdi
160 900 kronor.
Fräck och snål

VW Polo Bluemotion
178 500 kronor.
Snålare men dyrare.

Skoda Fabia Greenline
153 200 kronor.
Inte snålaste alternativet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!