Elhybridbilar snart ute på marknaden

Snart är elbilen som du laddar direkt i eluttaget här. Volvo och Saab satsar nu tillsammans med Vattenfall och staten miljardbelopp på att utveckla framtidens elhybridbilar. Om fem år kan den första el-Volvon finnas i handeln.

Foto: Scanpix

Motor2008-04-01 18:20
Etanol, biodiesel och metanol i all ära, men kanske är det elen som är framtidens biodrivmedel. Biltillverkare över hela världen tävlar nu med varandra för att ta fram något som kallas plug-in hybrid. Det är en elbil som kan laddas direkt i eluttaget och som bara har förbränningsmotorn som stöd.
Volvo och Saab är inte sämre än de andra biltillverkarna. Nu satsar de i ett miljardprojekt för att tillsammans med bland andra Vattenkraft och svenska staten ta fram både teknik och infrastruktur för svensktillverkade plug-in hybrider.
- Det är egentligen alldeles för tidigt att säga när våra första bilar finns på marknaden, men en gissning är väl 2013-2014, säger Niklas Gustafsson, miljötalesman på Volvo Personvagnar.

Den nya typen av hybrider skiljer sig ganska markant från de elhybrider som finns i dag. Dessa bilar använder elmotorn som ett stöd för förbränningsmotorn. Elmotorn laddas vid inbromsningar och kan driva bilen under ganska begränsade sträckor.
Plug-in hybriden är en bil som visserligen har både el- och förbränningsmotor, men det är elmotorn som driver bilen. Om strömmen tar slut startar förbränningsmotorn, men bara för att driva generatorn - inte för att driva bilen direkt. Eftersom bilen laddas direkt i elnätet kan den i princip alltid köras fulltankad, vilket gör att man kan köra längre sträckor än med dagens elhybrider.
- Den konceptbil som vi använder kan köra tio mil när den är fulladdad, och når vi dit är vi väldigt nöjda. 95 procent av alla dagsresor är under tio mil, så det skulle täcka de flesta behov.

Nyckeln till utvecklingen är de framsteg forskare gjort under senare år med litium-jon batterierna. Det är samma slags batterier som används i mobiltelefoner. Dessa är lättare och energitätare än de nickel-metall-hybridbatterier som dagens elhybridbilar använder.
- Målet måste vara att batteriet håller bilens hela livslängd, det får inte lägga av efter ett år eller två som ett mobiltelefonbatteri kan göra, säger Niklas Gustafsson.
Att Volvo och Saab samarbetar med kraftindustrin har flera skäl. Dels handlar det om att en infrastruktur för laddning av bilarna måste byggas upp, samtidigt som bilarna utvecklas. Dels handlar det om vilken el bilarna laddas med.
- Vi är ju väldigt intresserade av att följa med i utvecklingen mot grön el. Laddar man en elbil med el som producerats av ett kolkraftverk är den bilen sämre för miljön än en vanlig bensinbil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!