Audi A4 och Mazda6 är bilar med långa rottrådar i bilhistorien. De började sina liv som Audi 80 (debut 1972) och Mazda 626 (debut 1979) och har under långa perioder varit mycket populära bland svenska bilköpare.
Men medan Audi har lyckats med förvandlingsnumret - från timid folkskollärarbil till drömåk för en lagom burgen medelklass - kan Mazda bara drömma om de försäljningssiffror som 626 uppnådde i slutet av 1980-talet. Kanske kan nya Mazda6 med påtagligt svängiga karosslinjer råda bot?
Rond 1:
Motor/Köregenskaper
I duellens ena ringhörna finner vi A4 Avant med ny turbobensinmotor på 211 hk som ska klara sig med 6,8 l/100 km, nästan dieselnivå. Främst imponerar kraften på låga varvtal och den mjuka, nästan "sexcylindriga" gångkulturen. Allt i Audis drivlina fungerar tillfyllest, inklusive den lättmanövrerade växellådan. (Provbilens fyrhjulsdrift har inte vägts in i bedömningen.)
I den andra ringhörnan Mazda6 med ny turbomotor på 185 hk - men dieseldriven. Förbrukning vid blandad körning 5,7 l/100 km, klart godkänt för en bil i V70-storlek. Motorn är mycket välisolerad, knappt något "dieseldurr" når kupéutrymmet.
Prov-Audin har S-linepaket vilket bland annat innefatttar sportchassi. A4 har trygga köregenskaper med viss skärpa, de inbjuder till gladlynt körning på småvägar. Mazda däremot känns som om den "går på tå" och styrningen har en märkligt artificiell känsla.
Ronden går Audi
Rond 2:
Utrymmen/Komfort
Både Audi A4 och Mazda6 är på väg att växa ur den traditionella mellanklassen. Rymligast är tveklöst Mazda, både för passagarare och bagage. Baksäteskomforten är hygglig i båda, även om de inte är några limousiner. Båda bilarna skulle kunna vara dugliga bagageslukare om bakpartierna gjorts "Volvo-vinklade", i synnerhet Audin har en lågt skuren takprofil.
Sportchassin brukar gå hårt åt bekvämligheten i Audis bilar, men den nya S-linefjädringen är inte alls lika styvnackad och 18-tumshjulen harmonierar med resten.
Mazda6 har bekväm fjädring, men lider av att 18-tumshjulen (standard på 185-hästarsmodellen) inte är i samklang med chassit - det är småstudsigt och bullrigt alldeles i onödan. Överlag är Mazda6 känslig för underlaget, på svenska vägar är den ofta påtagligt bullrigare än Audi A4.
Audis sportstolar är mycket sköna, medan Mazdas är av betydligt enklare konfiguration som snabbare tröttar. En Audi-erfaren provförare vittnar dock om att det tyska märkets standardstolar sällan är av bättre utförande så vi låter oss inte bländas helt av grannlåten i S-line. Trots allt väger utrymmena över till Mazdas fördel.
Ronden till Mazda
Rond 3:
Barn i bilen
Höga fönsterlinjer är ett faktum som lägger sordin på åkglädjen i många moderna bilar, men
Mazda6 är aningen bättre än Audi A4. Audin känns instängd, men intrycket skulle lätta med ljus interiörfärg.
Isofix-fästen finns i båda bilarna, i Audin även fram, och krockkudden kan stängas av med nyckel. Ingen har öglor för att spänna barnstolens underförankringsband mot golvet, men Audi erbjuder eftermontering (140 kronor). I båda bilarna är det möjligt att dra banden runt framstolarnas "gångjärn" (mellan dyna och ryggstöd) och få dem att sitta stadigt. Det något bättre baksätesutrymmet i Mazda6 gör den enklare att montera både barnstolar och barn i, även om Audis lättillgängliga isofix-fästen förtjänar beröm.
Sidokrockkuddar kan vara en livsfara för ett barn som somnat lutat mot dörren. Mazda erbjuder inte sidokuddar bak och till A4 kostar de extra - bra!
Ronden oavgjord
Rond 4:
Pris/Utrustning
Audi är 20 000 kronor dyrare än Mazda med snarlik grundutrustning. Men medan Mazda bara har några få tillval är nästan bara himlen tak i Audis utrustningslista - och ytterst få A4 lär säljas i grundutförande. Vår provbil har extragrejer för 126 500 kronor utan att på något sätt vara fullmatad?
Mazdas lägre ingångspris och förnuftiga grundutrustning kan inte snackas bort.
Ronedn till Mazda
Summering
Kvalitetsintrycket må vara två-tre snäpp högre i Audi, men det faktum att Mazda är både rymligare och billigare gör att segern går till Japan. (Närmast jämförbara diesel-Audi har 170 hk och kostar 299 600 kr.)
Mazda vinner duellen
Duellen - vilken är familjefavoriten?
Två kombibilar som lockar med sportiga egenskaper - men har flärdfullheten gått ut över den praktiska nyttan? Vi Bilägare låter Mazda6 och Audi A4 göra upp i en duell där familjeegenskaperna väger tyngst.
Foto: Eric Lund
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!