DUELLEN: Citroën vs Mercedes

Är det verkligen en traditionell kombi som är familjens bästa arbetshäst? Här är två högbyggda småbilar som vill ruska om i bygglådan: Citroën C4 Picasso och Mercedes B-klass.

Foto: Eric Lund

Motor2010-04-06 19:11
Duellen står mellan:
Citroën C4 Picasso HDi
Mercedes B180 NGT

Bygg på höjden i stället för på längden så blir paketeringen effektivare och det går åt mindre markyta. Det är grundläggande kunskaper för alla som bygger hus på Manhattan eller i Singapore - samt för bilkonstruktörer som vill åstadkomma flexibla och smidiga bilar.
Men för att platsa i en trendig storstad räcker det inte med att vara praktisk, det krävs även stil och modekänsla. Om bilar kunde hänga på trendiga lattekaféer skulle Citroën C4 Picasso och Mercedes B-klass vara stamgäster.
Laddade med finurligheter och läcker design, men är det Citroën eller Mercedes som gjort den smartaste bilen för familjen?

Rond 1: Motor/Köregenskaper
Citroën har inte någon miljöbilsklassad motor till C4 Picasso. Vi har kört tvålitersdieseln med 138 hk som är både tystgående och tillräckligt kraftfull.
Den halvautomatiska lådan (EGS kallad) gör körningen disharmonisk: Hattar mellan växlarna, rycker och knycker. Skillnaden mot dubbelkopplingslådorna (DSG i VW till exempel) är stor.
Mercedes har haft stora framgångar med miljöbilsklassade B180 NGT. Tvålitersmotorn på 115 hk kan köras antingen på bensin eller gas med total räckvidd på drygt 100 mil. Motorn känns svag jämfört med Citroëns starka diesel, i synnerhet när bilen är lastad. Provbilen har steglös automatlåda som i bland upplevs seg och ovillig men i alla fall stör mindre än Citroëns halvautomat.
Ingen av bilarna har vidare pigga köregenskaper, prioriteringen har avgjort inte varit körglädje.
Om miljöaspekten får tala vinner Mercedes ronden, men de flesta övriga egenskaper talar för C4.
RONDEN TILL CITROËN


Rond 2: Utrymmen/Komfort
B-klass och C4 Picasso har sluttande bakpartier som stjäl bagageutrymme. Ett större problem är att ingen av dem har lastskyddsnät ovanför ryggstöden. Att kunna lasta ända upp till taket är närmast tvunget för familjer med barnvagnar, blöjpaket och väskor.
Vi Bilägares testbarnvagn (Baby Travel syskonvagn) får plats inklusive liggdel i båda bilarna - men sedan är det nära nog fullt.
För en familj som vuxit ur barnvagnsstadiet är dessa bilar tänkbara, men i synnerhet B-klass är snarare en bil för paret utan barn eller som familjens andrabil.
C4 är de facto 20 cm längre utanpå och det gör skillnad. Dessutom är den fiffigare med mängder av förvaringsfack etc.
C4 Picasso har en avspänd gång på lands- och motorvägar, men känns bylsig i stadstrafik. B-klass är småbilsalert i stadsvimmel, men lite struttigare i högre farter.
RONDEN TILL CITROËN


Rond 3: Barn i bilen
Barn verkar trivas i C4 Picasso. Låg fönsterlinje och stora glasytor ger fin utsikt och baksätet är rymligt.
Däremot är det knepigt att fästa en bakåtvänd barnstol, trots Isofix-fästena. Det finns inga öglor att fästa barnstolens underförankringsband i. Vi lyckades göra fast dem i underredet på baksätet (snarare bakstolen), men det känns inte riktigt stabilt.
Ett större problem är ändå prylfacken i baksätets golv. Smart förvaringsplats, men på den tunna luckan vilar barnstolens stödben vila - som ska ta smällen och hindra att barn och barnstol snärtar omkull vid en frontalkollision.
I Mercedes B180 NGT gör vi öglor runt framstolarnas "gångjärn" med förankringsbanden och stödbenet vilar på stabilt golv.
Citroën har urkopplingsbar krockkudde på passagerarplatsen, medan Mercedes kräver babyskydd med inbyggd transponder vilket klart begränsar användningen. Ingen av bilarna är vidare bra anpassad för bakåtvända barnstolar i baksätet, men B180 NGT fungerar aningen bättre. Däremot trivs barnen bättre i C4 tack vare utsikten.
RONDEN OAVGJORD


Rond 4: Pris/Utrustning
Billigaste B-klass heter B160, har en bensinmotor på 95 hk och kostar 237 900 kr. Den provkörda modellen, B180 NGT kostar 253 900 kr och automatlådan adderar 19 900. Vår provbil har dessutom extrautrustning för nästan 100 000 kr.
Sedan artikeln färdigställdes har Citroën slutat importera C4 Picasso i femsitsigt utförande, men den går fortfarande att beställa hos återförsäljarna. Vid tiden för provkörningen kostade billigaste Picasso med dieselmotor på 110 hk 204 900 kr. EGS-växellåda och 138-hästarsmotor höjde priset till 224 900 kronor.
I dagsläget marknadsförs den större Grand C4 Picasso på svenska marknaden. Baspriset är 214 900 kronor (bensinmotor 110 hk, manuell låda), medan versionen med 138-hästarsdiesel och EGS-växellåda kostar 264 900.
Det ger alltså Citroën-spekulanten möjlighet att köpa en sjusitsig familjebuss för i stort sett samma pengar som en liten Mercedes.
RONDEN TILL CITROËN


SUMMERING: Citroën vinner duellen
Den ena bilen är aningen mindre och betydligt dyrare. De gemensamma nämnarna mellan Mercedes B-klass och Citroën C4 Picasso desto fler: Kompakta, högbyggda, designglada bilar med anspråk på att vara kluriga lösningar för barnfamiljer. Mercedes har ett försprång med sin miljöteknik, men familjeegenskaperna och kostnaderna ger segern till Citroën.


Fotnot: Mercedes-bilen på bilderna har beteckningen B170 NGT. Numera heter modellen B180 NGT, men motor och utrustning är oförändrade.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!