Drabbad väg får lägst betyg

Uppsala läns värsta väg är E 4-sträckan Björklinge-Tierp. Vägavsnittet får klart underkänt i Motormännens pågående nationella projekt EuroRAP som betygsätter alla landets Europavägar och riksvägar.

Motor2006-09-20 11:23
— Vägavsnittet saknar allt en modern, säker väg ska ha, och får bara en tvåa i betyg, säger Niklas Thorslund, projektledare vid Motormännen.
Betygsskalan går från en till fyra stjärnor, där en eller två är ett bottenbetyg.
— Trots det höga trafiktrycket finns ingen mittseparation, och längs sträckan Björklinge-Tierp finns en rad farliga korsningar och anslutningar. Sammantaget gör detta att vägen får så dåligt betyg.
Negativa omdömen får också sträckan Norr­tälje-Kapellskär, där särskilt det sista avsnittet fram till Kapellskär är "rejält dålig", enligt Niklas Thorslund.

Däremot får E 18 mellan Bålsta och Knivsta godkänt av Motormännen.
— Sträckan håller för det mesta god motorvägsstandard, även om den inte är fyrstjärnig, säger han.
Farten dödar, heter det ju. Men Nik­las Thorslund menar att att farten dödar under omständigheten att vägen är dålig.
— Det är inte så enkelt att hastighetssänkningar är lösningen. Hela tiden finns samhällets krav på framkomlighet. Det handlar om är att anpassa farten efter hur vägen ser ut, men det är inte alltid hastigheterna sätts efter vägförhållandena.

Projektet EuroRAP startade år 2004, och fram till nu har Motormännen kartlagt säkerheten vid Europavägarna och riksvägarna i södra och mellers­ta Sverige, sammanlagt omkring 1 100 mil. Liknande kartläggningar görs över hela Europa. Granskningen sker med en specialutrustad bil och experter som noga inspekterar vägarna.
Resultaten publiceras på internet och i kartböcker som information till konsumenten.
— Vi hoppas förstås också att EuroRAP ska väcka debatt och öka påtryckningarna, både på politiker och väghållare, säger Niklas Thorslund, som menar att politikernas tal om Noll­visionen i praktiken är ihåligt.
— Nollvisionen bygger på tre faktorer: väg, fordon och förare, och jag anser att politikerna tenderat att fokusera på förarbeteende snarare än vägar. Det är enklare och billigare att försöka få folk att uppföra sig i trafiken än att åtgärda vägar — en tråkig inställning.

Fotnot: Resultatet av Motormännens mätningar publiceras fortlöpande på www.eurorap.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!