Diskret och kaxig på samma gång

UNT provkör. Renault Mégane överraskade 2002 med ett utseende som fick många spekulanter att vända redan i dörren till bilhallen. Nu har Mégane återfått sina mera diskreta former. Och en lika diskret dieselmotor.

Foto: Rolf Gildenlöw

Motor2010-12-04 12:00

Även om de svenska bilköparna aldrig riktig accepterade generation II av Renault Mégane, som lånade sina former från den avantgardistiska lyxmodellen Avantime, blev modellen faktiskt vald till Årets bil 2003. Fast det imponerade nog bara på hemmapubliken. Och för sex år senare gjorde designavdelningen helt om. Mégane III återgick till mer diskreta linjer.

1,5-litersdieseln har hängt med sedan dess men har i år fått mer effekt, 110 hästkrafter, och samtidigt blivit energisnålare. Vår provbil drar bara 0,44 liter milen och släpper ut blygsamma 114 gram koldioxid per kilometer. Och den jobbar diskret. Förutom fem års skattebefrielse får köparen också en miljöbilsrabatt på 20 000 kronor. En rabatt som staten härom året avskaffade men som svenska Renault nu i stället bjuder på.

Bilen jag kör är utrustad med en växellåda med dubbelkoppling som växlar smartare än vad en normal bilförare klarar av på egen hand. Den är sexstegad och kan växlas både manuellt och automatiskt. Renault har valt att kalla sin låda för EDC medan exempelvis VW använder förkortningen DSG, men de fungerar likadant. Växellådan har inte bara två kopplingar utan också två utgående axlar, där ettan, trean och femmans växlar driver ena axeln och övriga växlar den andra axeln. Det möjliggör snabbare växelbyten än i en vanlig manuell låda och ger inga momentförluster som i en konventionell automatlåda. Även om den här tekniken är tämligen ny i standardbilar så utvecklades den redan på 1980-talet för Porsches tävlingsbilar.

Om nya Mégane nu utseendemässigt har blivit tråkigare än föregångaren har den dock blivit kaxigare på vägen, främst tack vare en betydligt mer stringent styrning och ett spänstigare chassi.
En fördel med den mer runda formen är att bagageutrymmet blivit större och dessutom mer lättlastat, men om det är utrymme man vill åt är kombiversionen förstås det bästa valet.
I motorutbudet finns i dag en 1,6-liters bensinmotor på 100 hästar och en 1,4-liters bensinturbo på 131 hästar, en flexifuelmaskin (E85) på 110 hästar plus två miljöbilsklassade 1,5-litersdieslar på 90 respektive 110 hästkrafter. Och slutligen en 1,9-liters diesel på 135 hästkrafter.

FAKTA Renault Mégane 1,5 dCi

BETYG: 3 av 5 fyrar
RESULTAT: 40 av 50 poäng

ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg): 1 290
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg): 1 300/1 290
Drivning: Fram
Växlar: EDC 6
Cylindrar/volym/drivmedel: 4/1 461/Diesel
Maxlast (kg): 509

PRESTANDA 6 av 8
Effekt (hk): 110
Vridmoment (Nm/varv): 240/1 750
0-100 km/t på (sek): 10,5
Vändcirkel (m): 11,0

KOMFORT 7 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak: 60/40
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter): 372-1 129
Luftkonditionering: AC
Styrservo: Elektrisk

SÄKERHET 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar/krockgardiner: 6
Fästen barnstol: Isofix
Antisladdsystem: Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak): Ja/nej

MILJÖ 4 av 4 poäng
CO2 (gr/km): 114
Bränsleförbrukning (l/100 km): 4,4

EKONOMI 7 av 8
Pris på gatan (kr): 183 900 (efter miljöbilsrabatt)
Skatt (kr): 1 795
Serviceintervall (mil/år): 3 000/2
Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd): 5/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat): 1 194
Strålkastare (kr, komplett): 2 705

PLUS
Bränslesnål motor. Suverän växellåda och attraktivt pris.

MINUS
Lite trång i baksätet. Osäkert andrahandsvärde.


Tre av de vassaste konkurrenterna

VW Golf 1,6 TDI Blue Motion
213 400 kronor. 105 hästkrafter.
Miljöbil. Dyrast men också mest värdebeständig i sällskapet.

Peugeot 308 1,6 HDi
185 990 kronor. 110 hästkrafter.
Miljöbil. Fransk charmör. Ger bästa åkkomforten.

Kia Cee'd 1,6 CRDi
174 900 kronor. 115 hästkrafter.
Miljöbil. Klassens bästsäljare. Mest motoreffekt och bästa pris.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!