Direktörsbil med touch av Italien

Skepp o’hoj! Att ratta Lancia Thema Ă€r som att styra ett skepp. Bilen Ă€r över fem meter lĂ„ng och vĂ€ger nĂ€stan tvĂ„ ton, men passar perfekt för lĂ„nga turer dĂ„ den gör resan lyxig och bekvĂ€m.

Foto: Helena Lundberg

Motor2012-02-11 12:05

SÄ kom dÄ snön till slut. Kombinationen bakhjulsdriven bil, 3,6-liters V6-motor och 286 hÀstkrafter gör vinterresan spÀnnande. Moddiga vÀgar och odubbat kryddar lite extra och hÀr gÀller det att vara lÀttfotad.
Motorn Àr ny, likasÄ den Ättastegade automatlÄdan. VÀl ute pÄ motorvÀgen fixar Thema hastigheten imponerande snabbt och vÀxlarna glider i mjukt. Motorljudet frÄn V6 Àr mullrande hÀrligt, om Àn inte helt politiskt korrekt med ett koldioxidutslÀpp pÄ 227 gram per kilometer.
Styrningen Àr lÀtt, men inte slapp, och gÄr bra ihop med en lyxig bil som ska glida fram snarare Àn köras sportigt hÄrt. Och glida Àr verkligen Themas starka gren. Det Àr tyst frÄn bÄde motor och vÀg. LÀtta gaspÄdrag och omkörningarna mÀrks knappt. LikasÄ stötdÀmpningen Àr glidarvÀnlig, inte för hÄrd men absolut inte för mjuk.

Det hÀr Àr ingen bil man kör rally med, men den har helt klart potential för snabba kurvor och guppiga vÀgar.
Lancia Thema bjuder pÄ lyxig kÀnsla och Àr vÀlutrustad vilket ger mycket bil för pengarna. Det enda som gÄr att vÀlja till Àr metalliclack och panoramaglastak. Annars har den redan allt: klimatanlÀggning, stolar, ratt och baklucka som Àr elmanövererade, adaptiv farthÄllare, kollisionsvarningssystem, döda-vinkelvarnare, adaptiva bi-xenonstrÄlkastare med helljussassistans, lÀderklÀdsel och instrumentpanel med inslag av finaste trÀ, 20-tums aluminiumfÀlgar och lite till.

Extra plus fÄr den gigantiska displayen pÄ 8,4 tum som dessutom Àr enkel att hantera. Flera av Themas konkurrenter har en förkÀrlek för mÄnga och smÄ knappar i sin instrumentering. Themas fÄ knappar ger i stÀllet en stilren design.
Thema Àr bilen för dig som vill Äka stort, lyxigt och sticka ut. För Thema syns. Den utvÀndiga designen antingen gillar man eller inte, men den gÄr i alla fall ingen obemÀrkt förbi. Just italienska bilar luktar inte succé i Sverige just nu, men behöver du en direktörsbil med touch av Italien, Àr Thema definitivt vÀrd en provrunda.

Lancia Thema

ALLMÄNT
Motor:
3,6-liters V6 bensin
VÀxlar: 8-stegs automatlÄda
TjÀnstevikt: 1 897 kg
Maxlast: 462 kg
Max slÀpvagnsvikt: 1 725 kg

EKONOMI Betyg: 3
Pris: 439 500 kr
Skatt: 2 500 kr
Garantier: 5 Ärs nybilsgaranti, 8 Ärs rostskyddsgaranti, 3 Ärs vagnskadegaranti, 2 Ärs vÀgassistans

SÄKERHET Betyg: 4
3-punktsbÀlte alla platser: Ja
Krockkuddar: Sju, inklusive knÀkrockkudde pÄ förarplats
Aktiva nackskydd: Ja
Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 2
BrÀnsleförbrukning: 0,97 l/mil
CO2-utslÀpp: 227 g/km

KOMFORT Betyg: 4
StÀllbar ratt: Höjd/lÀngd, bÄda el
Bagageutrymme: 462 l
Luftkonditionering: ACC
Styrservo: Elektrisk servostyrning

PRESTANDA Betyg: 4
Toppfart: 240 km/t
Effekt: 286 hk vid 6 350 v/min
Vridmoment: 340 Nm vid 4 650 v/min
Acceleration: 0-100 km/t pÄ 7,7 s

HELHETSBETYG: 3

Fakta

Audi A6 3,0 TFSI quattro
473 000 kr. 300 hk. CO2-utslÀpp: 250 g/km.

Mercedes E350
496 900 kr. 306 hk. CO2-utslÀpp: 159 g/km.

BMW 530i
402 900 kr. 272 hk. CO2-utslÀpp: 177 g/km.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om