Dieseln har lämnat sitt smutsiga förflutna

Den forna miljöbovstämpeln är borta och allt fler köper nu dieseldrivna bilar med miljön som ett av argumenten. Och bränslet självt tar steg för steg mot att bli ett helt förnybart sådant.

Motor2007-04-25 15:11
Från att ha varit ett bränsle känt mest för att bullra, släppa ut gifter och smutsa ned har diesel nu tagit ett kliv in i miljömedvetandets fina salonger. Sverige har med europeiska mått mätt höga miljökrav på den diesel som säljs och i vårbudgeten satsar regeringen dryga miljarden på att låta den svenska dieseloljan blandas ut med upp till 5 procent av det biologiska bränslet rapsolja för att minska koldioxidutsläppen.
Även utan iblandad rapsolja släpper dieselbilen ut mindre mängder koldioxid än bensinditon och med partikelfilter är partikelutsläppen lika låga. Men fortfarande har den vanligaste dieseln i Sverige, den av miljöklass 1, fortfarande två stora nackdelar: dels är utsläppen av kväveoxider och hälsofarliga gifter fortfarande relativt höga, dels är bränslet i alla dess nuvarande former ett fossilt sådant.

Det är här den syntetiska dieseln kommer in i bilden. Metoden att utvinna syntetisk diesel utvecklades i Tyskland under tiden för andra världskriget och många av dagens trafik- och bränsleexperter tror att utvecklingen av syntetisk diesel är en viktig pusselbit för att komma bort från oljeberoendet.
- Den är lovande på sikt eftersom den i framtiden kan framställas helt ur biomassa. Den syntetiska diesel som nu finns på marknaden är visserligen framställd av fossil naturgas men den är i alla fall inte sämre än vanlig diesel. Ytterligare en fördel är att den går att använda i dagens dieselbilar utan modifiering av motorn, säger Olle Hårdell, sakkunnig om fordon och bränslen på Vägverket
Men då ska det förstås vara rätt sort. Syntetisk diesel kan framställas ur naturgas (då kallad GTL), kol (CTL) och biomassa (BTL).
- Syntetisk diesel från kol är direkt förödande för miljön och det är oroande om den typen vinner mark, säger Olle Hårdell.
I världen finns ett flera anläggningar för kommersiell framställning av GTL och några för CTL men framställningen av BTL är fortfarande på försöksstadiet eftersom det inte funnits något effektivt sätt att förgasa biomassan. I Sverige finns två leverantörer av GTL och båda siktar på att med tiden erbjuda även BTL. En av dessa är Framtidsbränslen vars vd Bengt Aldén tror stenhårt på GTL som han menar visserligen är fossil i dagsläget men ändå renare än vanlig diesel med lägre utsläpp av miljöfarliga och hälsoskadliga ämnen. Och framför allt är den ett steg närmare hundraprocentig biodiesel.
- Vägen till BTL går över GTL. Utvecklingen pågår för fullt och jag tror inte det dröjer mer än några år innan BTL är kommersiellt gångbart, säger han.

Och utvecklingen har miljövännerna med sig. Magnus Nilsson är trafikexpert på Svenska naturskyddsföreningen och han ser optimistisk på ett framtida syntetiskt biodiesel baserat på förnybara råvaror.
- Det är klokt att inrikta sig på ett bränsle som inte kräver några förändringar i de motorer som finns. Då kan man få både producenter och konsumenter med sig, säger han.
Idel fördelar alltså och allt är frid och fröjd. Eller? Nja, svarar Magnus Nilsson. Cash är trots allt king och än så länge är alla former av biodrivmedel dyra att tillverka och därmed dyrt att köpa och det hämmar en övergång från fossila bränslen.
- Sedan måste vi alltid tänka på att naturen begränsar hur mycket drivmedel vi kan få fram och jag tror att en hårdare kamp om naturresurserna är oundviklig, det kommer bli kamp om varenda pinne. För att lämna fossila bränslen måste vi dels införa biobränslen men också få en bränslesnålare fordonspark, ändra våra körvanor och utveckla en mer transportsnål samhällsstruktur, säger han.
Och tillägger att den enskilde konsumenten i nuläget gör bäst för miljön och mest för att underlätta för en fossilbränslefri framtid genom att välja en så bränslesnål bil som möjligt och inte köra bil mer än vad som är absolut nödvändigt.
Diesel finns i flera bokstavskombinationer:

RME: "Rapsmetylester". Diesel som framställs ur rapsolja. Kräver mindre modifiering av motorn och fungerar inte utan iblandning i kallt väder. Finns på marknaden
men har begränsad potential delvis i och med tillgången på raps.
DME: "Dimytileter". Gasformigt drivmedel för dieselmotorer som kan framställas ur naturgas och biomassa. Kräver nytt distributionssystem finns inte
på marknaden.
FT: Övergripande namn på syntetisk diesel. Står för Fischer-Tropsch-diesel efter den metod som används för att framställa syntetisk diesel ur syntetisk gas.
GTL: "Gas To Liquids" där dieseln framställs ur naturgas.
CTL: "Coal To Liquids" där dieseln framställs ur kol.
BTL: "Biomass To Liquids" där dieseln framställs ur biomassa.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!