Dieseln blev dyrare än beräknat

Förra året infördes skattelättnader på vissa dieseldrivna fordon. En av de som lockades att köpa en dieselbil är Östen Larsson i Älvkarleby. Men enligt honom så är den nya skatten inte så fördelaktig som den framställs.

Östen Larssons Peugeot 407 släpper ut lite koldioxid. Men vad gäller skattelättnaden hyser han tvivel.

Östen Larssons Peugeot 407 släpper ut lite koldioxid. Men vad gäller skattelättnaden hyser han tvivel.

Foto: Jacob Hilding

Motor2007-04-25 14:51
Det låga koldioxidutsläppet är anledningen till de skattelättnader som införts för dieselbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005 samt har låga partikelutsläpp. Skattelättnaderna trädde i kraft i juli 2006 och är på 6 000 kronor, vilket dras av efter hand vid beskattning av fordonet.
Det var med det som Östen Larsson från Älvkarleby och många med honom fick upp ögonen för dieselbilarna.
- Jag hade ju funderat ett tag, men skattelättnaderna var en av orsakerna till att jag köpte en diesel, berättar han.
Östen Larsson åker landet runt med sin husvagn och besöker motortävlingar. Drygt 3 000 mil per år uppskattar han att han färdas på vägarna. Den rejäla Peugeot 407 som han köpt drar endast 0,52 liter per mil, med husvagn ungefär en liter per mil.
- Även om dieselbilarna är lite dyrare så sparar jag pengar, och utsläppen är mindre. Det känns bra, förklarar han.

Men trots att Östen Larsson är nöjd med sin bil, så är han förargad över hur skattelättnaderna framställs. Enligt honom är förtjänsten mindre än den borde vara. Orsaken är att inte bara koldioxidutsläppet, utan även grundbeloppet, betalas 3,5 gång för en dieselbil. Det trots att grundbeloppet endast är en garanti för att staten ska inkassera ett visst belopp. Enligt Östen Larsson borde grundbeloppet vara lika för alla.
- Det är obegripligt. En diesel är ju dyrare att köpa och skatten högre. För min del är det inga stora pengar, men det är fult gjort, menar han.
Han tycker att det är förvillande att först flagga för skattelättnader för dieselbilsägare och sedan ta tillbaka det genom ett större grundbelopp.
- Det är snudd på bedrägeri. Andra jag talat med reagerar på samma sätt. Men många ser nog bara skattelättnaden och märker inte att pengarna snart tas tillbaka av dem, säger Östen Larsson.

Den nya fordonsskatten:
Fordonsskatten för nyare personbilar bestäms dels av ett grundbelopp på 360 kronor och dels av hur mycket koldioxid fordonet släpper ut. För en dieselbil multipliceras summan dessutom 3,5 gång. Det gör man för att kompenserar att dieselolja beskattas lägre än bensin. Den nya fordonsskatten omfattar personbilar från 2006 och framåt, el- och hybridbilar samt bilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!