Tittar man på försäljningen av drivmedel i Sverige framstår vårt land som rena undret av miljötänk. Under årets första sex månader minskade nämligen försäljningen av bensin med sju procent. Samtidigt ökade försäljningen av E85 med hela 35 procent. En utveckling som skulle kunna tyda på en dramatisk övergång till mera miljövänliga bilar på våra vägar.
Men räknar man i liter, eller snarare kubikmeter, blir bilden en annan. Bensinförsäljningen minskade visserligen med 166 800 kubikmeter, men samtidigt ökade försäljningen av E85 bara med 25 200 kubik.
Så vad är det då bilisterna i Sverige tankar i stället för bensin? Diesel, förstås!
Drygt 2,5 miljoner kubikmeter diesel såldes under det första halvåret 2010. Det är 195 499 kubikmeter mer än under samma period i fjol. Samtidigt såldes futtiga 97 000 kubikmeter E85.
- En del av den ökade dieselförsäljningen är sannolikt en konsekvens av bättre ekonomiska tider som leder till fler transporter, tror Ulf Svahn som är vd för Svenska Petroleuminstitutet, SPI och tillägger att den fortsatta övergången till dieseldrivna personbilar förstås också spelar in.
Även under semestermånaden juli, då den svenska industrin gick på lågvarv, ökade dieselförsäljningen kraftigt. Plus 48 000 kubikmeter jämfört med juli i fjol, samtidigt som försäljningen av bensin minskade med 32 600 kubik. Samma månad ökade E85 med blygsamma 1 800 kubik.
Den här sifferakrobatiken visar att även om många svenskar nu byter till en miljöbil fortsätter de att köra på fossilt bränsle. Diesel. Vilket också har sin motsvarighet i utbudet av miljöbilar - de flesta modeller som i dag klarar den svenska miljöbilsgränsen drivs nämligen med dieselmotorer. Bara några få tillverkare erbjuder bilar som är modifierade för etanoldrift.
Även de som köper motorstarkare bilar, som inte klarar miljöbilskraven, väljer i allt större utsträckning diesel eftersom de är billigare i drift, har längre räckvidd och kräver mindre service och färre oljebyten än en etanolbil.
Rena elbilar finns knappt att köpa och även om antalet etanoldrivna bilar ökar och den så kallade pumplagen har tvingat fram massor av E85-mackar från norr till söder så utgör etanol bara en marginell del av det fordonsbränsle som säljs.