"Det är bra att det är krångligt"
Det är bara bra att bilister uppfattar rondellkörning som svårt och krångligt. Då kör folk försiktigare och olyckorna minskar. Ju fler rondeller, desto färre olyckor säger trafikforskaren Christer Hydén.
Han och kollegan András Várhelyi, båda verksamma vid Lunds tekniska högskola, har i flera studier undersökt rondellers betydelse för trafiksäkerheten.
Slutsatserna de drar av sina undersökningar är att olycksrisken minskar med 40 procent i tätort. Olyckor med allvarliga skador eller dödlig utgång minskar med mellan 70 och 80 procent.
I faktiska tal betyder det att 30 liv årligen kan räddas tack vare de över 1 500 rondeller som byggt i Sverige de senaste 15 åren.
- Det sker fler småkrockar med plåtskador i rondeller än i en signalreglerad korsning. Där är å andra sidan olyckorna med allvarliga personskador desto fler, säger András Várhelyi.
Forskarnas studier började för 17 år sedan i Växjö, där kommunen ersatte 21 korsningar med provisoriska rondeller.
Syftet var att mäta trafikeffekterna vad gäller säkerhet, tidsförbrukning, buller, utsläpp och trafikbeteende.
Det visade sig att rondeller var överlägset mycket bättre på alla punkter.
Eftersom bilisterna tvingas dämpa hastigheten blir trafiktempot lugnare, därav färre olyckor. Dötiden som kan bli i en korsning när man väntar på grönt ljus försvinner och trafikflödet förbättras, vilket i sin tur leder till mindre utsläpp.
Tyvärr är rondellerna oftast i största laget. En cirkulationsplats med ett körfält är dimensionerad för att släppa igenom 23 000 fordon per dygn.
- De flesta medelstora städer kan ha rondeller med bara ett körfält, trafiken flyter på bra ändå, säger András Várhelyi.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!