Därför slutar äldre kvinnor köra bil
Äldre kvinnor slutar köra bil för att de uppnått en viss ålder, inte för att de fått nedsatt funktion. Men det behövs inte mycket för att de ska fortsätta, det kan räcka med lite uppmuntran från närstående.
STOCKHOLM 20061207 En äldre kvinna med käpp är på väg att kliva på en röd SL-buss. Foto Fredrik Sandberg / SCANPIX / Kod 10180
Foto: Scanpix
Något som är dåligt för båda parter.
Nu har doktoranden Sofi Fristedt på Hälsohögskolan i Jönköping försökt att gå på djupet för att ta reda på varför äldre kör eller inte kör bil.
- Det skiljer mellan män och kvinnor, konstaterar hon.
Hon har nyss avslutat en studie som ska ingå i en hennes kommande doktorsavhandling. Tusen personer som var 75 år eller äldre i Borås, Helsingborg och Karlskrona svarade först på en enkät. Där visade det sig att 80 procent var nöjda med sin mobilitet, oavsett om de körde bil eller använde kollektivtrafiken.
Av dessa tusen ställde sedan personer upp för gruppintervjuer. Det är resultatet från dessa som visar på de stora skillnaderna mellan könen. Betydligt fler män än kvinnor fortsätter att köra bil i hög ålder, men varför?
- De känner sig kompetenta. De vet att de har lite sämre reaktionsförmåga än när de var yngre, men de tycker att de kompenserar det med sin rutin och skicklighet, säger Fristedt.
- Kvinnorna slutar däremot köra bil när de kommer till en viss ålder. De slutar inte för att de är sjuka eller fått nedsatt funktion, de tycker bara att de är för gamla för att köra.
De kvinnor som trots allt fortsätter att köra i hög ålder har alla kört mycket bil hela livet. Dessutom har de blivit uppmuntrade att fortsätta köra bil.
- Det var något som männen inte verkade behöva alls.
Många kvinnor kände också av en samhällsattityd som säger att äldre är farliga i trafiken och inte ska köra bil. Den attityden märkte inte männen.
- Kvinnorna verkar ha en annan känslighet för de här frågorna, och på sikt skulle vi behöva en förändring i samhällsklimatet och synen på de här sakerna. Det är inte bra för samhället att kvinnorna slutar vara mobila för tidigt.
Ändå upplevde de flesta kvinnor som slutat köra bil att de var nöjda. De hade ersatt sitt bilresande med att använda kollektivtrafiken. Gruppen män som kunde tänka sig att resa kollektivt och som faktiskt gjorde det var betydligt mindre.
- Alla som jag pratade med var klara över att mobiliteten är viktig för hälsan. Äldre vet att de mår bättre både fysiskt och mentalt om de kan röra på sig och delta i olika aktiviteter. Det behöver man inte förklara för dem.
De som var mest missnöjda med sin mobilitet var de som var hänvisade till färdtjänst eller bodde så att kollektivtrafiken inte fungerade för dem.
- Min undersökning är ju gjord i lite större städer där det finns en ganska fungerande kollektivtrafik. Man kan ju tänka sig att situationen är sämre på mindre orter eller på landet, säger Fristedt.
Fakta
Därför fortsätter äldre kvinnor köra bil
+De har kört mycket bil sedan de var unga.
+De blir uppmuntrade av familj eller vänner.
+De vill fortsätta med sina aktiviteter.
+De upplever att de håller sig friskare genom att vara mer mobila.
+De vill kunna köra bil om det händer mannen något.
Därför slutar äldre kvinnor köra bil
+De slutar i förebyggande syfte, innan något händer.
+De slutar för att de uppnått en viss ålder, inte för att de fått nedsatta funktioner.
+De är rädda för riskerna, att krocka, köra på någon eller bli rånade.
+De upplever att attityden i samhället är negativ till att äldre kör bil.
Det säger forskningen om äldre
Resmönstren ändras med åldern. Äldre reser kortare sträckor, undviker rusning, dåligt väder och mörker.
Män fortsätter att köra mer än kvinnor och kvinnor slutar ofta att köra bil tidigare än män. Andelen äldre kvinnor som fortsätter att köra bil eller tar körkort ökar dock.
Äldre kör ofta lite långsammare och håller längre avstånd till bilen framför.
Om de här förändringarna - att undvika mörker, dåligt väglag, köra långsammare och hålla längre avstånd till andra bilar - beror på att äldre anpassar körningen efter sämre funktion och förmåga, eller om det även beror på högre krav på komfort och säkerhet vet man inte.
De tre vanligaste skälen till att äldre begränsar bilkörningen är att de inte behöver bilen lika mycket efter pensionen, att det är för hektiskt i trafiken och att de inte kör på grund av sämre hälsa.
Källa: VTI-rapporten Äldre i transportsystemet.
Därför fortsätter äldre kvinnor köra bil
+De har kört mycket bil sedan de var unga.
+De blir uppmuntrade av familj eller vänner.
+De vill fortsätta med sina aktiviteter.
+De upplever att de håller sig friskare genom att vara mer mobila.
+De vill kunna köra bil om det händer mannen något.
Därför slutar äldre kvinnor köra bil
+De slutar i förebyggande syfte, innan något händer.
+De slutar för att de uppnått en viss ålder, inte för att de fått nedsatta funktioner.
+De är rädda för riskerna, att krocka, köra på någon eller bli rånade.
+De upplever att attityden i samhället är negativ till att äldre kör bil.
Det säger forskningen om äldre
Resmönstren ändras med åldern. Äldre reser kortare sträckor, undviker rusning, dåligt väder och mörker.
Män fortsätter att köra mer än kvinnor och kvinnor slutar ofta att köra bil tidigare än män. Andelen äldre kvinnor som fortsätter att köra bil eller tar körkort ökar dock.
Äldre kör ofta lite långsammare och håller längre avstånd till bilen framför.
Om de här förändringarna - att undvika mörker, dåligt väglag, köra långsammare och hålla längre avstånd till andra bilar - beror på att äldre anpassar körningen efter sämre funktion och förmåga, eller om det även beror på högre krav på komfort och säkerhet vet man inte.
De tre vanligaste skälen till att äldre begränsar bilkörningen är att de inte behöver bilen lika mycket efter pensionen, att det är för hektiskt i trafiken och att de inte kör på grund av sämre hälsa.
Källa: VTI-rapporten Äldre i transportsystemet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!