Citroën C-Crosser HDi

Citroën C-Crosser är Frankrikes första suv och en helt ny bil på den svenska marknaden. Ändå skrev jag om den för ett halvår sedan. Fast då stod det Mitsubishi Outlander på bakluckan.

Foto: Rolf Gildenlöw

Motor2007-10-10 00:01
Båda bilarna tillverkas i Japan. Eller rättare sagt alla tre - snart kommer nämligen trillingen Peugeot 4007. Och de är verkligen lika som bär.
I Japan har den här bilen sålts i snart tre år. I USA i över ett år. Men då under varumärket Mitsubishi. Men någonstans på halva vägen av utvecklingsarbetet gick franska PSA med i projektet. Resultatet blev trillingar. Peugeot 4007, Citroën C-Crosser och Mitsubishi Outlander är nästan identiskt lika, bortsett från front och akter, och alla tillverkas hos Mitsubishi i Japan. Det enda som kommer från Frankrike är motorn; 2,2-litersdieseln som känns igen från Citroën C5 och Peugeot 407.
Citroën C-Crosser kommer alltså från Japan men kan med tiden bli - holländsk. Mitsubishi har nämligen beslutat att flytta en del av tillverkningen till den gamla Volvofabriken i Born i Holland.

C-Crosser är ingen fullfjädrad suv, snarare en kompromiss. Mer en kombibil än en terränggående bil. Fast mixen är ovanligt lyckad. Fyrhjulsdrivningssystemet är vassare än vad som är vanligt i klassen och man kan spärra mellandifferentialen om det blir riktigt bökigt. Man kan till och med välja att köra med enbart framhjulsdrivning och på så sätt minska förbrukningen en aning. Valet görs med ett vred mellan framsätena.
Samtidigt åker man bra och den franska dieseln är tyst och dragvillig.

I standardutrustningen finns en tredje sätesrad, nedfällbar i golvet, som ger plats för ytterligare två åkande. Men då skall man helst vara minderårig för att få plats med benen och samtidigt sitta något sånär anständigt.
Låter man det sätet stanna kvar under golvet så har man i alla fall ett generöst bagageutrymme.

Citroën C-Crosser kommer i två versioner, VTR och Exclusive. Den sistnämnde kostar 37 000 kronor mer och då ingår bland annat läderklädsel, parkeringssensorer, xenonstrålkastare och 18-tumshjul.
När Mitsubishi krocktestade bilen var den en hårsmån från att få fem stjärnor hos EuroNCAP. Nu blev det fyra. Bilen fick bland annat maximala poäng vid sidokrockprovet. Instrumentpanelens konstruktion kan enligt testrapporten ge benskador vid en frontalkollision.

All säkerhetsutrustning är dock standard, krockkuddar, krockgardiner, antisladdsystem, låsningsfria bromsar och, minsann, strålkastarrengörare.
Citroën C-Crosser HDi
Pris: 303 000
Bränsleförbrukning: 7,2 l/100 km
Utsläpp CO2: 191
Motor: 4-cylindrig tvärställd dieselmotor med commonrail, 2 179 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 160 hk (115 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 380 Nm vid 2 000 varv/min.
Chassi: Fyrhjulsdriven. Framhjulsupphängning med fjäderben, multilinksystem bak med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 465, bredd 181, höjd 171, axelavstånd 267, markfrigång 17 cm. Tjänstevikt 1 825 kg. Maxlast 585 kg. Bagagevolym 441-1 686 liter. Släpvagnsvikt 2 000 kg.
Konkurrenter i klassen:
Honda CR-V CTDi, Hyundai Santa Fe CRDi, Toyota RAV4 D4D, Mitsubishi Outlander DI-D.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!