Bränsleskolan 1: Många olika drivmedel

Här startar Motor en serie om olika bilbränslen och vi börjar med en guide till de vi har på marknaden i dag. Nästa vecka fördjupar vi oss i det omdiskuterade etanolet och tredje och sista delen handlar om framtidens bränslen.

Det finns många slags bränslen för landets bilar.

Det finns många slags bränslen för landets bilar.

Foto: Rolf Hamilton

Motor2007-03-01 15:09
Bensin, miljöbensin, diesel, biodiesel, etanol, metanol, biogas, naturgas, vätgas, RMD, LPG och DME. Listan på bränslen som faller över en i informationen och debatten om olika drivmedel i trafiken är lång och svårbegriplig.
Med den stormande klimatdebatten har bilbränslen i allmänhet och biobränslen i synnerhet hamnat i blickfång och diskuteras livligt i alla möjliga olika läger.

Googlar man på ordet "biobränsle" tar det sökmotorn ungefär 0,09 sekunder att få 334 000 träffar och att guida sig fram genom denna informationsdjungel om bränslen är inte lätt.
Petter Åsman som är utredare i bränslefrågor på Vägverkets miljösektion hjälper oss att reda ut vilka bränslen som egentligen finns att välja på.
- För den svenske konsumenten finns förutom bensin och diesel ett mindre antal av den första generationens biobränslen att välja mellan, berättar Petter Åsman.
Gott, då kan vi rensa bort några stycken ur listan redan där.

Vätgas, metanol, DME och FTD tillhör nämligen andra och tredje generationens biobränslen som inte finns i kommersiell drift än och dessa ska vi som sagt titta närmare på senare
Ska vi tanka i dag är det i praktiken alltså bensin, diesel, etanol, RME och biogas och naturgas som vi har att välja på.
- Etanol är det absolut största biobränslet i Sverige. Etanolbilar kom för några år sedan och nu har marknaden ökat ganska rejält. Från början var det bara Ford som hade bilar men nu är det många fler och de finns i olika storlekar och modeller, fortsätter Petter Åsman.
Det främsta argumentet för etanol är att det är bättre för miljön eftersom det är ett förnyelsebart bränsle som inte bidrar till växthuseffekten. Om etanolens miljövärde tvistar dock de lärde.


- Om man jämför etanol med bensin förbättras utsläppen med upp till 70 procent. Men det förutsätter att etanolen är bra producerad annars kan miljöpåverkan vara stor i själva produktionen. Det är svårt för konsumenten att veta, men generellt kan vi säga att de värsta avarterna av etanol inte finns i Sverige.
I dag finns det nästan 50 000 bilar med flexifuel-tank för etanol i Sverige, men därmed inte sagt att alla dessa är etanoldrivna.
- Många av dem väljer att tanka bensin i sina etanolbilar eftersom det med dagens priser inte lönar sig ekonomiskt att tanka etanol. Även om etanol i dag kostar lite mindre per liter så är bränsleförbrukningen 35 procent högre med etanol och det är väl bränslets största nackdel.

Billigare i drift är det då att köra miljömedvetet med biobränslet biogas. Men där är infrastrukturen ett problem och utbyggda gasnät finns egentligen bara längs svenska västkusten.
­ Biogas har annars flera fördelar eftersom avgasutsläppen är låga och gasen billig. Problemet är att det finns så få tankställen och att de bifuel-bilar med dubbla bränsletankar som finns inte fungerar optimalt.
Att det finns en miljömedvetenhet bland myndigheter, bilister och kommersiella aktörer tycker Petter Åsman är bra, men samtidigt tycker han att man ska vara medveten om att ett bränsle inte behöver vara bra i alla aspekter bara för att det är klassat som biobränsle.
- Man ska komma ihåg att det inte finns någon självklar koppling mellan miljö och hälsa. Det är inte säkert att ett bränsles hälsoeffekter blir bättre bara för att det är ett biobränsle. En del forskare har till exempel kommit fram till att dieselbilar med partikelfilter är bättre för tätortsluften än vad etanolbilar är.

Mycket att komma ihåg och tänka på i bränslevalet alltså. Särskilt med tanke på att det forskas runt flera andra alternativa bränslen som förr eller senare lär dyka upp i en bensinmack nära oss. Vilket bränsle har Petter Åsman själv valt att köra med?
- I dag kör jag en bensinbil. Skulle jag köpa en ny bil i dag skulle jag nog överväga en dieselbil med partikelfilter. Där är utsläppen begränsade och att den drar så lite är bra för plånboken.
Han är inte ensam, bensin och diesel har fungerat som bränsle sedan bilismens vagga och är fortfarande de vanligaste bilbränslena i Sverige och i resten av världen. Deras fossila ursprung till trots har miljömedvetenheten nått även dessa drivmedel och de är inte längre de stora miljöbovar de en gång var.
- Utvecklingen har gått snabbt framåt och i nya bilar är avgasreningen bättre och utsläppen lägre.

Samtidigt är råolja är inte en obegränsad resurs och de flesta är överens om att vi på ena eller andra sättet måste komplettera eller ersätta de fossila bränslena med väl fungerande och effektiva biobränslen. Men även om vi redan i dag ser en ökad flora av biobränslen tror Petter Åsman att det kommer dröja innan vi helt och hållet lämnar de fossila drivmedlen.
- För det behöver vi effektivisera hela sektorn och där kombinera miljönytta, kostnadseffektivitet och behovsfyllnad och det tar tid. Att energieffektivisera är oerhört viktigt. Etanol är visserligen bättre för miljön men det innebär ingen energieffektivisering och där kommer nog bättre biobränslen i framtiden.
Men fossila drivmedel hit och biobränslen dit, för miljön är det inte bara viktigt att tänka på VILKA bränslen vi använder utan HUR vi använder dem. Att försöka minska trafiken och satsa på bränslesnåla fordon är minst lika viktigt i miljöarbetet.
FAKTA Drivmedel i dag

Bensin
Vad: Lättflyktig, lättantändlig och lättflytande vätska bestående av olika kolväteblandningar. Framställs genom fraktionerad destillation av råolja.
Biobränsle: Nej.
Pris/liter: 10-11 kronor per liter.


Diesel
Vad: Färglös vätska bestående av en kolväteblandning. Framställs genom destillation av råolja.
Biobränsle: Nej.
Pris/liter: 9-10 kronor per liter.

Etanol
Vad: Alkohol som tillverkas av råvarorna svensk skogsråvara, svenskt vete, europeiska jordbruksgrödor och brasilianskt sockerrör. I personbilar används som bränsle E85 vilket är en blandning med 85 procent etanol och 15 procent bensin.
Biobränsle: Ja.
Pris/liter: 8,39 kronor/liter (prisexempel från JET).

Biogas och naturgas
Biogas: Gas som framställs genom rötning av slam från reningsverk, avfall från livsmedelsindustri eller sorterat hushållsavfall. Som fordonsbränsle renas och uppgraderas gasen så att det består till c:a 97 procent av metan och resten koldioxid (förnybar, kommer från jäsprocessen).
Naturgas: I princip samma bränsle som biogas med den skillnaden att naturgasen inte är kretsloppsbaserad utan har fossilt ursprung. Biogas och naturgas kan distribueras i ett gemensamt nät och användas i likadana fordon.
Naturgas biobränsle: Nej
Pris/normalkubikmeter:
Biogas: 9,71 kronor per normalkubikmeter (prisexempel från OK-Q8).
Biogas, biobränsle: Ja

Naturgas: Fordonsgas är en blandning av naturgas och biogas och kostar 9,17 kronor per normalkubikmeter

Rapsolja RME
Kemisk förädling av rapsolja som fås ur jordbruksväxten raps.
Biobränsle: Ja.
Pris/liter: 10,65 kronor per liter (prisexempel från OK-Q8).

Motorgas LPG
Vad: Flytande gasol som består av propan och butan och framställs vid destillering av råolja eller vid produktion av naturgas.
Biobränsle: Nej.
Pris/liter: 6,39 kronor per liter (prisexempel från Preem).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!