BMW 135i Coupe
Det är bara några veckor sedan jag skrev att BMW:s 1-seriebilar är bland de fulaste som den bayerska prestigebiltillverkaren skapat. Men titta så lite som behövdes för att göra bilen snygg - en ny akter!
Foto:
Likadant med bensinmotorn i toppmodellen 135i. Hade den inte försetts med dubbla turboaggregat skulle den ha hetat 130i.
Vid världspremiären, förlagd till Sverige och Gotland, fanns bara värstingen 135i Coupé, tillgänglig för test.
Större delen av provkörningarna ägde rum på den nya högklassiga racerbanan Gotland Ring där bilen förstås kom bäst till sin rätt. För BMW 135i Coupé är en ruskigt rolig rackare att ratta. Trots att bilen faktiskt har en el-mekanisk styrservo! För ett par år sedan en otänkbar kombination på en BMW.
De handlar om att spara energi. Därför har den nya bilen också ett system som tillvaratar bromsenergin och underhållsladdar batteriet - så behöver inte motorn dra runt generatorn lika mycket.
Bilen går också att få med ett automatiskt start-stopp-system som aktiveras när du stannar vid exempelvis ett trafikljus, trampar ner kopplingen och lägger växeln i friläge. Då "dör" motorn. Sedan startar den automatiskt när du trampar ner kopplingen igen.
Hos BMW poängterar man vikten av att sänka förbrukningen i hela bilprogrammet, både hos stora och små, och inte enbart koncentrera sig på att utveckla några få miljöbilar.
Den nya coupén i 1-serien ska enligt marknadsföringsfolket hos BMW leda tankarna tillbaka till den framgångsrika 02-serien från slutet av 1960-talet, som 1975 ersattes av 3-serien. Fast den värsta modellen som då kunde erbjudas var BMW 2002 Turbo med 170 hk. Den skulle förstås inte ha en chans mot dagens BMW 135i Coupé med dubbelturbo och direktinsprutning, varken när det gäller prestanda eller köregenskaper.
Coupémodellen har, som sig bör, bara två dörrar vilket gör baksätet ganska otillgängligt. Och att den skulle komma med ytterligare två dörrar förnekas. Men det vore konstigt om man inte också gjorde en mera praktisk variant. Gissningsvis väntar man till det är dags för nästa generation av 1-serien - den här har ju nu varit med sedan 2004.
369 000 kronor för en sådan här liten bil är förstås ruggigt dyrt. 120d Coupé är nästan 100 000 kronor billigare medan 123d är drygt 50 000 kronor billigare.
FAKTA
BMW 135i Coupe
Pris: 369 000 kronor
Bränsleförbrukning: 9,2 l/100 km
Utsläpp CO2: 220
Motor: 6-cylindrig längsmonterad bensinmotor med direktinsprutning, 2 979 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Effekt 306 hk (225 kW) vid 5 800 varv/min, vridmoment 400 Nm vid 1 300 varv/min.
Chassi: Bakhjulsdriven, framvagn med fjäderben och skruvfjädring, hjulupphängning bak med multilänk och skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med aktiv el-mekanisk servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 436, bredd 175, höjd 141, axelavstånd 266 cm. Tjänstevikt 1 560 kg, maxlast 440 kg, bagagevolym 370 liter, släpvagnsvikt anges ej.
BMW 135i Coupe
Pris: 369 000 kronor
Bränsleförbrukning: 9,2 l/100 km
Utsläpp CO2: 220
Motor: 6-cylindrig längsmonterad bensinmotor med direktinsprutning, 2 979 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Effekt 306 hk (225 kW) vid 5 800 varv/min, vridmoment 400 Nm vid 1 300 varv/min.
Chassi: Bakhjulsdriven, framvagn med fjäderben och skruvfjädring, hjulupphängning bak med multilänk och skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med aktiv el-mekanisk servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 436, bredd 175, höjd 141, axelavstånd 266 cm. Tjänstevikt 1 560 kg, maxlast 440 kg, bagagevolym 370 liter, släpvagnsvikt anges ej.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!