Biltjuvar söker sig till Flogsta
Flogstavägen eller Bergslagsresan. Det spelar faktiskt roll, om man jämför bilinbrottsfrekvensen det senaste året. Under 12 månader inkom två anmälningar om bilinbrott från gatan i Sävja. Samma brott inträffade drygt två gånger i månaden på vägen som ramar in Flogsta.
UNT har gått igenom samtliga anmälda brott, med den koden, i Uppsala tätort under perioden september 2002 till motsvarande period i år. Under den tiden inkom 1 528 anmälningar om inbrott i bil till ärendefördelarna, de anställda på Uppsalapolisen som sorterar och skickar anmälningar till rätt rotel för utredning.
Med 32 bokförda bilinbrott är Flogstavägen en av de mest drabbade gatorna i Uppsala. Och det verkar inte vara någon tillfällighet att den nämnda brottsligheten är hög här jämfört med många andra gator i Uppsala.
Hög anmälningsfrekvens
År 2000 inrapporterades 34 bilinbrott och 14 andra bilrelaterade brott från Flogstavägen. Även för de två nästföljande åren visar polisens statistik på en hög anmälningsfrekvens i fråga om inbrott, stöldförsök och stölder i bilar i området.
— Från Enköpingsvägen syns personbilarna väl, de står tätt packade utmed Flogstavägen, något som kan locka till sig kriminella, säger Peter Jonasson som är biträdande chef på jourenheten och utredningsledare för så kallade mängdinbrott i Knivsta och Uppsala kommun.
— Att stjäla en bil där är nästan som att palla äpplen, säger Tomas Eriksson, vikarierande chef på jourenheten och närpolischef i norra Uppsala.
De syftar på svårigheten för de boende att hålla koll på bilarna ute på Flogstavägen eftersom husen ligger en bit in och ett parkeringshus — på ett ställe — helt skymmer sikten.
— Föreningar här borde sätta upp säkerheten runt bilarna på dagordningen, föreslår Tomas Eriksson.
Belysning och extratuktning
Det är kommunen som är ansvarig för allmänna parkeringar och vägar.
Anders Tillenius, utvecklingsingenjör på Gatu- och trafikkontoret i Uppsala, säger att man har en kraftfull belysning längs med Flogstavägen, och att vegetationen inte är anmärkningsvärt tät.
Bra belysning och eventuell extratuktning av buskar och träd, där går gränsen för kommunens insatser för att motverka bilinbrott.
— Sedan fem år håller vi på att byta ut kommunens 25 000 armaturer för att göra det säkrare för gång- och cykeltrafikanter. Det förbättrar även för bilar på kommunens parkeringsplatser, säger Anders Tillenius.
Förebygga problemet
Till snart när varje trafikled eller plats i Uppsala, från vilket det kommer en anmälan i månaden eller mer, har Tomas Eriksson och Peter Jonasson, tänkbara förklaringar till varför bilinbrott med täta mellanrum ägt rum just där. Återvändsgata utan genomströmstrafik, ett område med stora parkeringar och hög omsättning av boende, närhet till E4 är fler exempel.
Tröstlöst kan tyckas. Men bevisligen går det att förebygga problemet med bilinbrott. En knivighet är vem som ska stå för fiolerna. Vem är villig att öppna plånboken för att hålla den aktuella brottsligheten på avstånd? De står inte på kö i dag i alla fall.
Tillfället gör tjuven — en klassiker. Lika säkert är tipset att "tömma bilen själv". En början för att undvika ett av Uppsalas vanligaste vardagsbrott.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!