Bilarna som flyger i luften

Tänk dig att köra till jobbet lika fort som en Formel 1-bil - utan att behöva tänka på rödljus, andra bilister eller att riskera några böter. Snart är det möjligt, för nu kommer flygbilarna!

Skycar

Skycar

Foto: Moller International

Motor2012-03-17 12:02

I USA är flygbilen snart en verklighet. Nästa år räknar företaget Terrafugia med att leverera sitt första Transition, ett sportflygplan som gör 185 kilometer i timmen i luften och 120 på marken.

Fem år senare tror Moller International att man har sin Skycar klar, som funktionsmässigt mer kan liknas vid en kombination av helikopter och trehjulig EU-moppe. På marken rullar den i just moppefart, i luften ska den flyga i över 400 kilometer i timmen.

I somras fick Terrafugia de tillstånd av de amerikanska federala trafik- och luftfartsmyndigheterna som krävts för att bygga sitt bilsportplan. Det handlade främst om att man ville använda samma fönsterglas som i flygplan, samt särskilda tillstånd att använda specialdäck på planet. De säkerhetsglas som används i bilar är för tunga för flygplan och spricker på fel sätt om man krockar med en fågel.
– Vårt plan löser många av de problem sportflygare har, säger Carl Dietrich, en av företagets grundare.
– Transition är ett plan man kan äga och sköta till låga kostnader och det löser transporten till och från flygplatserna. Dessutom löser det väderproblemen - tillåter inte vädret att man flyger kan man ju köra i stället.

Det är argument som får Paul Moller att fnysa. Moller är på många sätt den verkliga pionjären inom flygande bilar i USA och har ägnat årtionden åt att förverkliga sina visioner. Han är också mer av en egensinnig entreprenör än folket bakom Terrafugia, som alla har bakgrund som forskare på ansedda Massachusetts Institute of Technology, MIT, i Boston.

Moller håller på med flera flygfarkoster, men mest omtalad är M400 Skycar. Det är ett litet jetplan som också kan köra på marken, men eftersom Skycar kan starta och landa vertikalt som en helikopter behöver man inte köra till en flygplats för att göra det. Därför är inte heller Skycar en riktig bil utan snarare en trehjulig EU-moppe.
– Eftersom Skycar kan starta och landa nästan vart som helst behöver vi inte förse den med en bils köregenskaper. Skycar kommer att registreras som trehjuligt motorfordon, inte bil. Det gör att vi inte behöver möta lika rigorösa myndighetskrav, skriver Moller.

Transition kan man förhandsboka redan nu, 10 000 dollar kostar det - en struntsumma jämfört med slutpriset, som i dag tippas bli runt 280 000 dollar. För Skycar, som alltså beräknas bli klar tidigast om fem år, får man räkna med att betala det dubbla.

+Terrafugias flygbil heter egentligen Transition Roadable Aircraft. Det är godkänt som litet sportflygplan och som bil.

+Man kan sitta två personer i planet och ha med sig lite bagage. Det finns även plats för golfklubbor.

+Vingarna fälls snabbt in eller ut inifrån cockpit, som mer liknar förarplatsen i en bil.

+Med sina 650 kilo är Transition lätt för att vara en bil, men tung för att vara ett litet sportflygplan. Därför gör det blygsamma 185 km/t i luften, men å andra sidan imponerande 120 km/t på mark. Som bil ska den fungera på alla slags underlag och vara godkänd säkerhetsmässigt, med bland annat krockzoner och säkerhetsbur i kolfiber.

+Som bil betraktat är den dock stor: Sex meter lång, två meter hög och ungefär lika bred. Med utfällda vingar mäter den åtta meter i bredd.

+Första planet ska levereras nästa år och priset är i dag beräknat till 279 000 dollar.

+Läs mer på Terrafugia.com.

Flygbil för militären

Amerikanska försvarsmyndigheten DARPA (Defence Advanced Research Project Agency) har nyligen anslagit 65 miljoner dollar för att utveckla en militär flygbil.

På marken ska flygbilen, som redan fått smeknamnet Transformer, fungera som en modern jeep och i luften som en liten helikopter. Den ska kunna starta och landa vertikalt och kunna färdas 45 mil i luften och på marken på en tank.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!