I USA är flygbilen snart en verklighet. Nästa år räknar företaget Terrafugia med att leverera sitt första Transition, ett sportflygplan som gör 185 kilometer i timmen i luften och 120 på marken.
Fem år senare tror Moller International att man har sin Skycar klar, som funktionsmässigt mer kan liknas vid en kombination av helikopter och trehjulig EU-moppe. På marken rullar den i just moppefart, i luften ska den flyga i över 400 kilometer i timmen.
I somras fick Terrafugia de tillstånd av de amerikanska federala trafik- och luftfartsmyndigheterna som krävts för att bygga sitt bilsportplan. Det handlade främst om att man ville använda samma fönsterglas som i flygplan, samt särskilda tillstånd att använda specialdäck på planet. De säkerhetsglas som används i bilar är för tunga för flygplan och spricker på fel sätt om man krockar med en fågel.
– Vårt plan löser många av de problem sportflygare har, säger Carl Dietrich, en av företagets grundare.
– Transition är ett plan man kan äga och sköta till låga kostnader och det löser transporten till och från flygplatserna. Dessutom löser det väderproblemen - tillåter inte vädret att man flyger kan man ju köra i stället.
Det är argument som får Paul Moller att fnysa. Moller är på många sätt den verkliga pionjären inom flygande bilar i USA och har ägnat årtionden åt att förverkliga sina visioner. Han är också mer av en egensinnig entreprenör än folket bakom Terrafugia, som alla har bakgrund som forskare på ansedda Massachusetts Institute of Technology, MIT, i Boston.
Moller håller på med flera flygfarkoster, men mest omtalad är M400 Skycar. Det är ett litet jetplan som också kan köra på marken, men eftersom Skycar kan starta och landa vertikalt som en helikopter behöver man inte köra till en flygplats för att göra det. Därför är inte heller Skycar en riktig bil utan snarare en trehjulig EU-moppe.
– Eftersom Skycar kan starta och landa nästan vart som helst behöver vi inte förse den med en bils köregenskaper. Skycar kommer att registreras som trehjuligt motorfordon, inte bil. Det gör att vi inte behöver möta lika rigorösa myndighetskrav, skriver Moller.
Transition kan man förhandsboka redan nu, 10 000 dollar kostar det - en struntsumma jämfört med slutpriset, som i dag tippas bli runt 280 000 dollar. För Skycar, som alltså beräknas bli klar tidigast om fem år, får man räkna med att betala det dubbla.