"Bilarna har svällt"

KRÖNIKA. Ingen riktig bil på dagens marknad är lika liten som en 79:s Polo. Inte i närheten faktiskt, skriver Håkan Lundh.

Håkan Lundh

Håkan Lundh

Foto: Jörgen Hagelqvist

Motor2012-03-24 12:01

Det sägs ofta att vi svenskar – till skillnad från exempelvis kineserna – helst köper små bilar, mest för miljöns skull. Inga stora vrålåk. Nej, smått och energisnålt ska det vara. Annat var det förr när det var Volvo 240, Ford Granada och Opel Rekord som gällde.

Men faktum är att vi i Sverige aldrig har åkt omkring i så stora bilar som i dag.

Bilarna har svällt – rejält dessutom.

När min kompis Ulrik köpte en 70-tals VW Golf en gång i tiden så hade han problem med att ta sig in i bilen. Den var liten som en tändsticksask. En 79:s Golf var 3,79 lång. 30 år senare hade en Golf växt till 4,20. Minstingen i VW-familjen, Polo, är betydligt större än Ulriks gamla Golf.

Dagens VW Golf är lika lång som 79:ans Passat Variant och betydligt bredare. Om man ställde de här båda bilarna bredvid varandra så skulle den gamla Passaten se liten ut.

Det finns egentligen inga undantag i bilvärlden. Modellerna lägger på sig massor av kilon och sväller över hela kroppen. När jag bläddrar i tidningen Alla Bilar 1979 så hittar jag bara två modeller som är längre än dagens Audi A6 som motsvarar den tidens Audi 100, och det är Rolls Royce och Mercedes 450 SEL.

En VW Polo från 1979 är 3,58 lång och påminner mer i storlek om en åkgräsklippare än en bil.

Ingen riktig bil på dagens marknad är lika liten som en 79:s Polo. Inte i närheten faktiskt.

Men – och nu kommer det viktiga – en gammal Golf från 1979 med 72 hästkrafter och en tjänstevikt på 900 kilo drog 0,82 liter per mil. I dag vill en ”dubbelt så stor” Passat med närmare 200 hästkrafter och en vikt på 1 500 kilo ha 0,75 liter bensin vid blandad körning.

De farliga utsläppen från bilarnas avgaser har minskat kraftigt. För att inte tala om utvecklingen på säkerhetsområdet. En Toyota Corolla eller en VW Golf från 1979 kunde man stampa på så sjönk den ihop som ett mjölkpaket. I dag åker man säkrare i en liten Ford Focus än i en stor Mercedes från 70-talets mitt.

Men allt är förstås inte frid och fröjd. Samtidigt som bilarna blir säkrare, miljövänligare, bekvämare, snabbare och – för all del – även snyggare i många fall, så har trafiken ökat markant.

När jag pendlade mellan Uppsala och Österbybruk i början av 80-talet så var trafiken gles. Jag kunde köra de fem milen på natten (i alla fall från Storvreta) utan att möta en enda bil – och det skulle inte hända i dag, långt ifrån.

Bilåkandet har ökat och anledningen till det är jag inte säker på. Bränslet kostar runt 16 kronor litern så är det betydligt dyrare att köra bil i dag än det var i mitten av 80-talet när en liter gick på runt fyra kronor.  Få av oss har en löneökning på fyra gånger under samma tidsperiod.

Men jag vet hur man garanterat skulle kunna minska bilåkandet kraftigt.

I nästa krönika kommer avslöjandet – om ni inte redan nu har listat ut vad jag menar …

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!