Benny Vallin driver sedan tio år tillbaka Nordupplands bildemontering och allskrot. Den ligger i byn Pilbo mellan Tierp och Söderfors. Bakom den röda plåtpalissaden står hundratals uttjänta fordon sida vid sida och på en grusplan intill en stor trave hoppressade bilvrak som ska säljas vidare.
– Jag tar hand om mellan 200 och 300 bilar om året, mest från privatpersoner men också från Tierps kommun. Förutom det hämtar jag och säljer så kallat bondskrot på gårdarna, säger han.
Det var inte självklart för honom att bli bilskrotare. Som son till en lantbrukare var förväntningen att han skulle blir bonde.
– Mamma och pappa hade stor bondgård med 100 kor och lika många ungdjur. Men jag var inte så intresserad av jordbruket. Jag gillade mer att skruva och meka med bilar, säger han.
När föräldrarna lade ned jordbruket år 2000 beslutade sig Benny Vallin för att starta sin bildemontering och den lilla verkstad som han driver parallellt i de gamla stallarna. År 2004 började han bygga om.
– Där vi står nu hade vi ladugård för lösdrift av korna och här är den gamla mjölkkammaren, skrattar han.
Vad är den största tjusningen med jobbet?
– Jag gillar ju bilar och att meka, och så träffar jag en hel del folk när jag är ute och hämtar upp bilar.
Han har de flesta bilmodeller - Volvo, Saab, VW, en äldre buss och en gammal PV skymtar ett stycke bort. Här finns också traktorer och någon enstaka husvagn som gjort sitt. Innan skrotningen tar Benny Vallin hand om oljor och andra farligheter, sedan pressar och viker han ihop det som är kvar med en grävskopa så de blir lätta att transportera. Men innan dess har det mesta som är användbart plockats bort och sålts. Det jobbet får privatpersoner som söker begagnade delar göra själva.
– En del plockar ur hela motorer, en del säljs vidare till olika länder i Afrika där finns en marknad för begagnat. Annars är det svårt att sälja begagnade bildelar här om de inte är i gott skick, det är så pass billigt att köpa nytt på nätet, säger Benny Vallin.
Intresset för att skrota sin bil har dock minskat sedan staten tog bort bilskrotningspremien. Tidigare kunde en bilägare få över 1500 kronor för att lämna in sin bil. Tanken var att de inte skulle stå i naturen och skräpa.
– Premien var en bra morot. Nu låter fler bilarna stå kvar hemma, säger han.
Hur ser han då på framtiden, om dagens bensinbilar ersätts med eldrivna fordon.
– Svårt att säga. Men även elbilar måste skrotas så det ska nog inte vara något problem. Man får väl ta ur batteriet. Jag tror det är långt dit. Vad jag vet så har ingen elbil skotats hittills, säger Benny Vallin.