Bekväm men svårlastad

Körvänliga Volvo S60 är riktigt bekväm i framsätet, men trängre där bak och har ett stort, men svårtlastat bagage. Bra säkerhet, men kan ha svaga styrleder.

Begagnattest Volvo S60

Begagnattest Volvo S60

Foto: Tomas Hägg

Motor2010-06-17 11:59

Det är ett nöje att glida ner i Volvos utmärkta stolar, testbilen med fem år och 7 700 mil på nacken utgör inget undantag. Mjukt, men stunsigt, som i favoritfåtöljen och det ljusa halvlädret har klarat sig bra mot smuts och ytligt slitage. Med fina inställningsmöjligheter för säte och ratt hittar liten som stor sin position. Ett lika välkänt faktum är Volvo S60:s trånga baksäte, men när man (max två personer under super-size) är på plats är det bekvämt. Takhöjden klarar sig tack vare sätets lutning. S60:s coupéinspirerade taklinje och bakrutans lutning förkortar bagageluckans ovandel. I övrigt lastar bagageutrymmet relativt mycket, men är på grund av en liten öppning svårlastat. En finess är bärkassehållaren och den uppfällbara bagagedelaren. Noterar också att batteriet finns i bagaget.

Framhjulsdrift: S60 är i första hand en bekväm förar/framsätesbil och är mycket trevlig att köra. I mitt tycke räcker testbilens 2,4-litersmotor på 140 hästkrafter långt för säkra omkörningar. S60 finns även med bensin/gasdrift. Alla är framhjulsdrivna, förutom en version med fyrhjulsdrift som kom 2002.

Vägegenskaper håller god komfortklass, lite åt det sportiga hållet, utan att komma upp i de riktiga höjderna, då krävs exempelvis ännu bättre ljudisolering. Fjädring och upphängning är lagom hård utan att vara stötig, och tillräckligt fast för att hålla drygt 1,5 ton bil kvar på idealspåret om man råkar komma i för hög fart när vägen svänger. Testbilens bromsar nyper mjukt och effektivt.

Sviktande styrleder: Volvo S60 har totalt sett bättre besiktningsresultat än medelbilen, men har problem med sviktande styrleder, ett modellfel som även andra Volvomodeller råkat ut för. Orsaken ska vara dålig tätning med fuktinsläpp som följd. Säkerhetsnivån gav fyra stjärnor av EuroNcap när modeller testades 2001, krockkudde för passagerare är inte standard, däremot finns whiplashskydd, krockgardiner och i testbilen antisladdsystem. I Folksams statistik från verkliga olyckor hamnar S60 i kategorin Säkrast. Rostskyddet är bra, de mest utsatta delarna har extra tjockt lager galv, huv och baklucka är av aluminium. S60 servas varje 3 000 mil eller varje år till en grundkostnad av cirka 4 100 kronor per service på märkesverkstad. Tillägg för tändstift och luftfilter varje 6 000 mil.

Volvo S60 2,4 140 2005

Plus:
En bekväm, körvänlig framsätesbil med coupéambitioner. Testbilen har antisladd.

Minus:
Trångt i baksätet och svårlastat bagage. Modellen får anmärkning för styrleder.

Miljö:
Bränsle Bensin

Bränsleförbrukning (l/mil) 0,88

Miljöklass 2005

CO2-utsläpp (g/km) 209

Ekonomi:
Cirkapris (kr) 135 000 (testbilens pris: 139 900)

Effekt (hk) 140

Cylindervolym (cm3) 2 435

Växellåda M5

Vikt (kg) 1 510

Maxlast (kg) 470

Däck (bredd i mm/tvärsnittets höjd i förhållande till bredden i procent/fälgens diameter i tum) 195/65/15

Säkerhet:
3-punktsbälte alla platser Ja

Krockkudde förare/passagerare Ja/Nej

Sidokrockkudde Ja

ABS-bromsar (standard) Ja

Nackskydd fram med whiplashskydd Ja

Nackskydd på samtliga sittplatser bak Ja

Antisladdsystem Ja

Spinnreglering Ja

Euro Ncaps krocktest Fyra stjärnor av fem, Volvo S60 2001.

Folksams olycksstatistik Säkrast, minst 30 procent högre säkerhet än medelbilen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!