2008 kom Golf ut med sin sjätte version av bilen sedan introduktionen 1975. Testbilen är en kombi från generation fyra, vars kombiversioner mellan 2004 och 2006 kunde köpas med dubbla bränslesystem - ett för bensin och ett för gas - från 2005.
På grund av det högre priset för gasbilen, 225 000 (30 000 mer än bensinbilen), gick de allra flesta som tjänstebilar i regioner med tillgång till gasstationer. Förmånliga skatteregler för miljöbilar lockade naturligtvis. Det lägre gaspriset, jämfört med bensin, eller miljöskälen räcker inte som incitament på privatsidan med så stora skillnader i nypris.
Det är en annan femma nu när miljöbilarna lämnar företag och kommuner och är tillgängliga i högre grad på begagnatmarknaden. För 5 000 kronor extra kan man få en begagnad Golf kombi i gasutförande. På testbilens prislapp står det 99 000 kronor.
Förutom dubbla gastankar på reservdäcksplats i bagaget, ett extra bränslesystem och en knapp på instrumentbrädan är det en helt vanlig Golf. Kombin har 25 centimeter längre bagage än femdörrarsversionen, och i gasversion cirka 15 centimeter högre bagagegolv.
Driftsmässigt kallstartar bilen alltid på bensin, gasdriften slår till när motorn når en temperatur av minst 50 grader och når 2 000 varv. Med knappen på instrumentbrädan kan man manuellt välja vilket bränsle motorn ska förbränna. Fulltankad beräknas gasen räcka till ungefär 20 mil. Bensintanken är i fullstorlek, det vill säga 55 liter.
Golf har av tradition ett gott förhållande till Bilprovningen och bedöms i allmänhet vara bättre än medelbilen, även om relativt många nedslag görs på bromssystemet. Gasbilen utsätts för en särskild täthetskontroll med en läcksökare för detektering av gasläckage och att trycket är tillräckligt för att motorn ska kunna köras i läge gasdrift. Om inte så underkännas bilen.
Utrymmena i kombin är tillräckliga, varken goda eller snåla, men bör rymma den lilla familjens behov. Den är varken bekväm eller dess motsats - standard med plus i kanten. Med stunsiga standardstolar och en sits känns det som man sitter på och inte som man vill - i stolen. Däremot är inställningsmöjligheterna bra i höjd- och längdledd, likadant med ratten. Baksätet rymmer med knapp marginal för benen två vuxna, lite mer luft finns det på höjden.
Trots sin i övrigt gedigna konstruktion har VW inte lyckats bygga bort genomsläppet av väg- och motorljud. Detta gäller också kombin utrustad med 2,0-liters motor på 115 hästkrafter. En av få nackdelar med klassikern.