Äventyrliga motorcyklar

Våren innebär för många en efterlängtad mc-premiär, och att åka motorcykel är populärare än någonsin. I år rullar över 300 000 motorcyklar på Sveriges vägar. UNT har pratat med Uppsalas mc-handlare för att höra vad som är trendigt.

Per Westin på Lelles MC tror att äventyrsmotorcykelnkommer att vara populär i år.
Patrik Hedensten passar på att provsitta en Triumph Tiger 800 XC utanför Triumph center.

Per Westin på Lelles MC tror att äventyrsmotorcykelnkommer att vara populär i år. Patrik Hedensten passar på att provsitta en Triumph Tiger 800 XC utanför Triumph center.

Foto: Pelle Johansson

Motor2011-04-30 11:55

På Sulas MC är amerikanska motorcyklar av märket Victory det hetaste just nu. De byggs i Iowa och är designade av den världsberömde mc-byggaren Arlen Ness. En Victorymotorcykel kan kosta så mycket som 300 000 kronor.
– Det är jättevackra motorcyklar med fina linjer. De skiljer sig från andra genom sin fina lackering, och genom att de har en linje som går över tanken, sidokåpan och sadeln. Vi säljer väldigt många sådana, både custom- och touringhojar. Det enda problemet är att få fram tillräckligt många motorcyklar, säger ägaren Gully Nygren.

På Lelles MC tror delägaren Per Westin att årets trend är äventyrshojen.
– I år handlar det mycket om äventyrsmotorcyklar. Fördelen med en äventyrshoj är att den är mångsidig. Med den kan man åka på touring, man kan åka på grus och i stan. Det är lite som en SUV-bil. Och man sitter upprätt och har en bra överblick över vägen.

En annan trend är att fler och fler väljer att köpa scooter, och orsaken till det är sannolikt den dyra bensinen.
– I takt med att bensinpriserna stiger är det fler och fler som börjar köra scooter till jobbet istället för bil. En scooter drar ju bara 0,15–0,25 liter per mil, säger Per Westin.
Men i övrigt verkar motorcykelköparna vara en traditionell skara, åtminstone när det kommer till färgval. Standardmotorcyklar i mörka färger, framför allt svart säljer alltid bäst.

Vad ska man tänka på när man ska köpa mc?
– Först och främst vad man vill göra med motorcykeln. Ska man ha den för att pendla till jobbet, vill man åka på långkörning eller vill man åka på grus? Sen väljer man en motorcykel som passar det ändamålet. Det är det som är så bra med just äventyrshojarna, de klarar de flesta förhållandena.

Ett tips till den som är spekulant på sin första motorcykel, är att inte köpa en för stor hoj.
– 1 000 kubik är för mycket som första mc, då är det bättre att köpa en 600-kubikare. Om man är nybörjare ska man satsa på en smidig hoj som man lär sig att köra på rätt sätt, säger Per Westin.

Visbybon Patrik Hedensten passar på att titta på lite motorcyklar under skärtorsdagen. Hans fru kommer från Uppsala och de är här för att fira påsk hos hennes släkt.
– Det är först och främst skönheten hos hojen jag tittar på, att den har vackra linjer. Sen är det alltid trevligt om den går fort. Jag kör enduro själv men uppskattar fart och fina motorcyklar, säger han.

I dag blev det inget köp, men han säger att han absolut kan tänka sig en ny mc i framtiden.
– Det vore alltid kul med en plastraket.
En annan som hittat till ut till Boländerna på skärtorsdagen är David Feldt. Han tog mc-kort förra året och har precis köpt sin första motorcykel, Än så länge har han bara hunnit köra 15 mil på sin nya Triumph Triple R.
– Den måste köras in de första hundra milen eller så, och då får man ta det försiktigt och inte varva så mycket. Det är lite tråkigt, säger han och skrattar.

Längst fram i utställningshallen på Triumph center står Triumphs nya äventyrshoj Tiger 800 XC. Säljaren Stefan Berlin har sålt åtta av dem sedan årsskiftet, och han säger att det är allroundåkare som köper dem. Den här modellen kan fås med ABS, och just ABS-bromsar är något som Stefan Berlin tror kommer att bli allt vanligare i framtiden.
– Om några år kan det mycket väl vara krav på ABS-bromsar på alla motorcyklar, säger han.

Motorcykel

+ För att få köra motorcykel krävs körkort klass A

+ Från 16 års ålder kan man ta A1-körkort och köra lätt motorcykel.

+ Man skiljer på lätta och tunga motorcyklar. En lätt motorcykel har en slagvolym på högst 125 kubikcentimeter och en effekt på högst 11 kW. Motorcyklar med högre slagvolym eller effekt klassas som tunga.

+ Motorcyklar omfattas inte av trängselskatten i Stockholm.

+ Sedan 2001 har antalet motorcyklar i trafik i Sverige fördubblats, från drygt 150 000 till dagens cirka 300 000. Personer över 40 år står för den största delen av ökningen.

+ Separat körkort för motorcykel infördes först 1976. Den som tog körkort för bil innan dess får även köra motorcykel.

Källa: Trafikanalys

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!