Audi A1 tar upp kampen med Mini

Audis nya minsting A1 sätter ribban högt. Den tänker konkurrera med BMW:s Mini, en av de allra roligaste och mest eftertraktade bilarna i det segmentet.

Foto: Ulla Hasselgren

Motor2010-07-03 11:46

Sällan har väl en bil varit så efterlängtad av oss eller så viktig för tillverkaren som Audi A1. En helt ny liten bränsleeffektiv premiummodell, fylld med kul teknik och med ett infotainmentsystem på tillvalslistan som heter duga.
Jag såg den på bilsalongen i Paris 2008. Då var den ett koncept, en hybridbil för city med särskilt fokus på form, linjer och ekonomi. Nu är den här och jag kan inte säga att jag är besviken, varken över form eller innehåll. Visserligen är den inte hybrid längre, men vem kan klaga på förbrukning och utsläpp?

Alla motorer, två bensin och två diesel, har start-stop-teknik och drar mellan 0,38 och 0,52 liter per mil. Snålast är dieseln med 90 hästkrafter (kommer senare i höst). Utsläppen ligger mellan 99 och 126 gram koldioxid per kilometer.
Mest intressant, och den förväntade storsäljaren, är en 1,4 liters TFSI med 122 hästkrafter. Den lägger jag beslag på och drar iväg ut på vägarna kring Berlin.
Bilen är kvickstyrd och det är ju kul för den som gillar att ta ut svängarna. De senare går att ta ut ännu mer tack vare att antisladdsystemet innehåller en elektronisk differentialbroms, som ska minska understyrning. Om belastningen minskar för mycket på det inre framhjulet och det riskerar att spinna loss bromsas hjulet lätt och kraften som blir över skickas till det yttre hjulet som får mer kraft att ta tag i vägen.

Audi tror även starkt på 1,6 liters-dieseln med 105 hästar.
Det gör inte jag. Den passade inte alls till den lilla bilen, det blir bara fel och dieselknattrigt.
Bättre än väntat är däremot den lilla bensinmotorn, 1,2 TFSI. Helt rätt till bilen, kul ljud, pigg och alert. Dessutom snål och miljöklassad.

Audi A1 är en ganska liten bil, 3,95 meter lång, byggd på samma bottenplatta som VW Polo.
Den har plats för fyra och har i början bara två dörrar.
I Sverige tros den stora efterfrågan komma först när femdörrarsversionen lanseras om ett och ett halvt år.
Designchefen, Stefan Sielaff, hade ett klart mål med A1. Den skulle se ut som en Audi, men locka de yngre, lika många män som kvinnor.
Men allra viktigast för Audi är förstås kvalitet och premiumkänsla.
Jag skulle vilja lägga till en sak, körkänslan. Den är minst lika viktig i den här typen av bil.
Är då A1 lika kul och underhållande som Mini?
Njae. Inte riktigt.

Audi A1, 1,4 TFSI

RESULTAT: 41 av 50 poäng

ALLMÄNT: 9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 260
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 1 200/1 200
Drivning fram
Växlar M6
Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 390/bensin
Maxlast (kg) 320
PRESTANDA: 6 av 8 poäng
Effekt (hk) 122
Vridmoment (Nm/varv) 200/1 500
0-100 km/t på (sek) 9,2
Vändcirkel (m) 10,6
KOMFORT: 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 267-920
Luftkonditionering AC tillval för 10 900 kr
Styrservo Elektrohydraulisk
SÄKERHET: 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner 4/2
Fästen barnstol Isofix bak
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Ja/Nej
MILJÖ: 3 av 4 poäng
CO2 (gr/km) 126
Bränsleförbrukning (l/100 km) 5,3
EKONOMI: 7 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) från 178 600
Skatt (kr) 750
Serviceintervaller (mil/år) Flexibelt, max 3000/2.
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
RESERVDELAR:
Avgassystem (kr utom kat) Ingen uppgift
Strålkastare (kr, komplett) Ingen uppgift

PLUS
Bra och snåla motorer, skön växellåda, fast styrning, stadig på vägen. Snygg och modern design, bra med plats för både folk och prylar.
MINUS
Snålt tilltagen standardutrustning.

Tre av de vassaste konkurrenterna:
Mini Cooper
175 000 kronor, 122 hästkrafter.
Vansinnigt körglad och läcker. Svårslagen.
Alfa MiTo
170 000 kronor, 135 hästkrafter.
Vacker bil, lättkörd och bekväm.
Fiat 500
156 900 kronor, 100 hästkrafter.
Helt rätt design. Rätt kul att köra om det sitter lite starkare motor i.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!