Ännu snålare miljömotor i Volvo V60

Volvo V60 har tidigare saknat miljömotor, men så är det inte längre. UNT:s testkörare provar en bil där bensinförbrukningen ligger på 0,45 liter milen men vars 6-växlade låda kräver sin teknik.

Foto: Scanpix

Motor2011-07-25 14:11

Volvo V60 med nya snåla dieseln på 1,6 liter kommer att bli en tjänstebilsfavorit. Den klarar sig på 0,45 liter milen och gynnar både miljön och plånboken. Och krutet räcker till.

Volvo har hängt med bra i jakten på låg förbrukning med sitt Driv-e-alternativ. Det är den franska PSA-motorn på 1,6 liter som levererat den snåla kraften i Volvobilarna. Men nya generationen av den här motorn har utvecklats rejält och levererar nu 115 hästar i V60. Förbrukningen hamnar ändå på beskedliga 0,45 liter per mil och koldioxidutsläppen klarar sig precis under den magiska 120-gramsgränsen.
– Vi har anpassat oss till de skärpta EU5-kraven med den här motorn, säger man hos Volvo.

Förra versionen av motorn gav 109 hästar, men utvecklingen gör att den blir kraftfullare och snålare. Det som hänt är att konstruktörerna gått från 16-ventilsteknik till åtta ventiler i fyran. På så vis sparas friktionsförluster och vikt i den nya motorn. Ju färre delar som snurrar desto mindre blir förlusterna.

Volvo har placerat den nya motorn i sina C30, S40 och V50, som nu kommer under 100-gramsgränsen i koldioxidutsläpp. Nästa på tur är Volvo V70 och S80 som också får den här motorn och hamnar på 119 gram. Miljöbilar med andra ord.

Men den här provkörningen handlar om V60 som är på väg att bli en volymbil hos Volvo, men som tills nu saknat sin miljömotor. Med 115 hästar under huven blir inte bilen på något vis slö, men den nya 6-växlade lådan kräver en viss teknik att köra snålt.

Under min provkörning på cirka 25 mil på växlande vägar i Västsverige kom jag ner i en verklig förbrukning på 0,49 på ena halvan med mer småvägar. Medan hemfärden i regn på motorväg ökade förbrukningen till 0,53 med snudd på att landa på 0,52 liter per mil.

Bilen för övrigt är helt identisk med övriga versioner i S/V60, förutom motorn. Det är bara emblemet på bakluckan med Driv-e och att grillens rutor har fler täckta öppningar som är de enda utvändiga skillnaderna. De tidigare Driv-e-versionerna hade ändrade underreden och fälgar, men V60 är så aerodynamiskt väl utvecklad att det inte behövs.

Motorn har start/stopp-teknik, som faktiskt kan stängas av med en knapp om man vill, annars sköter den sig själv. Under nollan så stängs funktionen av automatiskt för att hålla värme och laddning på batterier.

Det finns två batterier i den här bilen. Extrabatteriet är till för att hålla konstant spänning till elektroniken. Laddningen styrs också på så vis att när bilen bromsar eller motorbromsar så laddar generatorn extra mycket.

På vägen upplevs bilen som en vanlig V60, men den 6-växlade lådan kräver flitigt växlande för att hålla varvtalet rätt. Sexan är en riktig överväxel som sparar soppa på jämna vägar.

Övriga motoralternativ i V60 är fyra bensin; 1,6 T3 på 150, 1,6 T4 på 180, 2,0T på 203 och T6 på 304 hästar samt två 5-cylindriga dieslar; D3 på 163 hästar och D5 på 205 hästar.

Volvo V60 Driv-e

Motor: Fyrcylindrig 1,6-liters dieselmotor start/stopp
Växlar: Manuell, 6
Tjänstevikt: 1 645 kg
Maxlast: 460 kg
Max släpvagnsvikt: 1 300 kg
Pris från: 267 000 kr
Skatt: Skattebefriad i 5 år därefter 1 168 kr/år
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar: 6
Aktiva nackskydd: Fram
Antisladd: Ja
Bränsleförbrukning: 0,45 l/mil
Co2-utsläpp: 119 g/km´
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme: 430/557/1 241 l
Luftkonditionering: ECC
Styrservo: Elektrohydraulisk
Toppfart: 190 km/h
Effekt: 115 hk vid 3 600 varv/min
Vridmoment: 270 Nm vid 1 750-2 500 varv/min
Acceleration: 0-100 km/t på 11,3 s

PLUS

Snål motor som har bra ork. Utmärkt väghållning och hög säkerhet.

MINUS

Som kombi är inte V60 den rymligaste laståsnan, men snål. Får växlas flitigt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!