Prius var den första hybriden som Toyota introducerade. Det var en bil som från första början enbart hade den här tekniken och hela bilen fick en form som skulle ge signal om en miljövänlig bil. Sedan dess har de större modellerna i Lexusserien fått hybridteknik. Nu introducerar Toyota tekniken i en mindre bil.
Det blir Auris som får en fullhybrid, men det är enbart Priusteknik som sitter under skalet. Det enda som skiljer är egentligen batteripaketets form och placering. I Prius sitter batteriet bakom det fasta ryggstödet bak. I Auris har batteriet fått sin plats längst fram i bagageutrymmet. På så vis har bagageutrymmet minskat med 75 liter, men de bakre ryggstöden blir fortsatt fällbara.
Utvändigt är det bara den blå bottenfärgen i Toyotamärket och symbolen på flyglarna fram, som skvallrar om att det här är en hybrid. Interiören i Auris HSD är inte alls så hi-tech som i Prius. Det är precis som en vanlig Auris, men i mitten på centralinstrumentet ges lite annorlunda information. I hastighetsmätarens mitt finns de små symbolerna som talar om vilken drift som för tillfället råder; från bensinmotorn eller från batteriet - eller från båda.
Enkelt och omärkligt får jag säga. Körsträckan på enbart el är lika begränsad som i Prius, men i normal trafik är det långa sträckor som bilen automatiskt slår över till eldrift. Med standard 15-tumshjul så går det faktiskt att nå fabrikens optimistiska bränsleförbrukning på 0,38 liter per mil. Med de större 17-tumshjulen blev förbrukningen högre (0,58 liter per mil).
Bensinmotorn på 1,8 liter ger 99 hästar och elmotorn producerar 80 hästar. När båda jobbar tillsammans blir vridmomentet imponerande. I praktiken blir den gemensamma effekten 136 hästar.
Växellådan är en elektrisk planetväxel, som jobbar ungefär som en traditionell CVT-låda. Backen fungerar enbart med elmotorn.
Enda svagheten med Priussystemet är att bilen inte kan förses med dragkrok.
Under provkörningen körde jag bilen på varierande vägar; som motorväg, kurviga bergsvägar och inne i centrala Barcelona i tät stadstrafik. Det senare visade bilens smidiga eldrift, där jag vid rödljusen inte behövde oroa mig för avgaserna. Bilen stod helt stilla och tyst.
Vid ett tillfälle tryckte jag in elknappen och bilen gick tyst och diskret enbart på el.
FAKTA: Toyota Auris HSD
BETYG: 4 av 5 fyrar
RESULTAT: 42 av 50 poäng
ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg): 1 500
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg): Ej tillåtet
Drivning: Fram
Växlar: Steglös variabel (E-CVT)
Cylindrar/volym/drivmedel: 4/1 798/Bensin/el
Maxlast (kg): 305
PRESTANDA 7 av 8 poäng
Effekt (hk): 136*
Vridmoment (Nm/varv): 142/4 000**
0-100 km/t på (sek): 11,4
Vändcirkel (m): 10,4
KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak: 60/40
Ställbar ratt: Höjd/Längd
Bagageutrymme (lådliter): 279/686
Luftkonditionering: ECC
Styrservo: Elektrisk
SÄKERHET 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar/krockgardiner: Ja/Ja
Fästen barnstol: Isofix
Antisladdsystem: Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak): Ja/Nej
MILJÖ 3 av 4 poäng
CO2 (gr/km): 89
Bränsleförbrukning (l/100 km): 3,8
EKONOMI 7 av 8 poäng
Pris på gatan (kr): 229 000
Skatt (kr): Skattefri i 5 år
Serviceintervaller (mil/år): 1 500/1
Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd): 3/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat): 3 100
Strålkastarglas (kr/insats): 2 600
PLUS
Ser ut som en vanlig bil och har en enkel användarvänlig teknik.
MINUS
Minskat bagageutrymme och ingen möjlighet för dragkrok.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Honda Civic Hybrid
244 900 kronor.
Har ett omvänt hybridsystem med bensinmotorn som huvudmotor.
Toyota Prius 1,8 HSD
269 000 kronor.
Urhybriden inom familjen. Inte så flexibel på grund av att ryggstöden bak inte går att fälla.
Volvo C30 1,6D Driv-e S/S
226 000 kronor.
Stor utmanare med konventionell teknik och lika låg förbrukning.
* Bensinmotor och elmotor tillsammans.
** Det går inte att ange något exakt vridmoment eftersom utväxlingen är variabel och motorerna arbetar beroende på effektuttag, hastighet, temperatur osv.