Allt fler vill bo i husbil
Husvagnarna är fortfarande fem gånger fler på vägarna, men trenden är tydlig - allt fler upptäcker den smidigare - och dyrare - husbilen.
Christer och Marianne Prenker
Foto: Nina Leijonhufvud
Fåglarna kvittrar, 55:an surrar och hustrun tar sig en tupplur. Christer Prenker har inte mer att göra än att smutta på drinken och låta tankarna fara.
— Friheten, man tar med sig huset och åker dit man vill. När vi hade husvagn åkte vi alltid in på camping. Husbil är mycket smidigare, man kan stanna överallt, kommer i väg fortare och det är lättare att köra in i städer. Frågan är om det är värt det...
Prenkers kör en begagnad Fiat från 2005. En standardhusbil som har gått fem tusen mil och kostade 400 000 kronor.
— Köper man en bil och en husvagn får man riktigt fina saker för samma pris, säger Christer Prenker.
— Husvagn är bökigt och drar mer bränsle, invänder Marianne Prenker som har vaknat.
— Man måste ha en bil som är alldeles onödigt för stor för oss två om man har husvagn. Nu har vi en Volvo som slukar en massa bensin, säger hon och låter förstå att den ska bytas ut.
Husbilen drar en liter diesel per mil. Prenkers far ut på dans nästan varje helg, uppåt 20 mil enkel resa kan det bli, och på semester.
Deras husbil har en riktig säng i normalhöjd, i stället för sovalkov uppe i taket. Utrymmet i badrummet är minimalt men rymmer toalett, handfat och dusch. Vattentanken är på hundra liter.
Matplatsen, som tar fyra passagerare, kan göras om till sovplats. Kylskåp och spis drivs med gasol, och med strömomvandlare får de el till sådant som dammsugare och hårtork. Eventuellt fattas en mikro.
— Men det ska inte vara helt perfekt heller, det är ändå en fritidsgrej, man kan inte ha det som hemma, säger Marianne Prenker.
Ålder och ekonomi skiljer husbilsfolket från husvagnsfolket.
— Intresset för husbil är jättestort, främst bland pensionärer. De har tröttnat på att klippa gräset både hemma och i fritidshuset, så de säljer fritidshuset och köper husbil, säger Lars-Erik Paulsson, vid Husvagnsbranschens riksförbund, och tillägger att barnfamiljerna väljer en rymligare och billigare husvagn.
En bit från Prenkers lapar paret Mokvist kvällssol och lyssnar på gitarrplink från en annan husbil. Efter 30 år med husvagn bytte de till husbil för tre år sedan.
— Vi dansade för mycket, det är mycket lättare att förflytta sig med en husbil, förklarar Britt Mokvist.
Paret är pensionärer och åker på dans två tre gånger i veckan med sin Bürstner från 1988, som de köpte för "bara" 157 000. Som de flesta äldre husbilar går den på bensin.
Det gäller förmodligen också det hemmabygge som rullar in på grusplanen när det bara är någon timme kvar till dansen börjar.
FAKTA
Sedan bottennoteringen 1995 då det såldes 85 husbilar i Sverige har försäljningen stigit brant till 3207 sålda ekipage i fjol.
Majoriteten som köper en ny husbil lägger mellan en halv miljon och 800 000 kronor, och får då ett välutrustat rullande hem.
För de riktiga lyxmodellerna kan man få punga ut en miljon, eller två. Bara ett fåtal säljs varje år. Lyxbilarna är rymligare, har starkare motorer och innehåller finare möbelsnickeri.
Sedan bottennoteringen 1995 då det såldes 85 husbilar i Sverige har försäljningen stigit brant till 3207 sålda ekipage i fjol.
Majoriteten som köper en ny husbil lägger mellan en halv miljon och 800 000 kronor, och får då ett välutrustat rullande hem.
För de riktiga lyxmodellerna kan man få punga ut en miljon, eller två. Bara ett fåtal säljs varje år. Lyxbilarna är rymligare, har starkare motorer och innehåller finare möbelsnickeri.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!