Alkolås kan manipuleras

Staten och transportnäringen vill se till att förbudet att köra bil alkoholpåverkad åtlyds genom bl a alkolås. Men alkolåsen, som om sju år kan bli obligatoriska i alla nya svenska personbilar, går att manipulera. Det visar prov som UNT-Motor gjort.

Motor2005-09-14 00:00
Alkolås i alla bilar kan förhindra många körningar dagen efter en fest med förare som, med facit i hand, inte vill vara en fara i trafiken. Men det är svårare att hindra alkoholister som prompt vill köra, och är beredda att kringgå bestämmelserna.
— De kan alltid be mormor blåsa, säger Tobbe Markström, teknik­ansvarig hos Uppsala Taxi, där man haft alkolås i alla sina bilar sedan 1990.
Det är dyra lås av samma typ som kontrollerar rattfylleridömda personer även om vissa funktioner valts bort av praktiska skäl.
UNT Motor bad att få testa alko­låset på en av Uppsala Taxis bilar. Syftet var se om bilen kunde göras startklar utan att någon blåste i alkolåset.

Cykelpump
Vi hittade det mesta av testmaterielen hos Biltema på Bolandsgatan:
En traditionell cykelpump i aluminium för 29:90, en fotpump med dubbla kolvar för 59:90, en kompressor som kan drivas med 12 volt från cigarettändaruttaget för 98:00, en laddningsbar pump för 198:00 och en sprayburk med ren tryckluft för 89:90.
Vi avstod från att testa den spray som fixar trasiga innerslagar med tryckluft och tätningsmedel.
Den som tar till en sådan är i verklig nöd, i dubbel bemärkelse, och det är tveksamt om tekniken i alkolåset håller för den omilda behandlingen.
Slutligen hittade vi en badboll med klassisk uppblåsning med gummipip som Briobutiken tvärs över gatan reade för 13:90.
— Det är billigt att bada på hösten, skrattade försäljaren och öns­kade en bra dag.
På annat håll hade vi tidigare köpt en burk starköl, 4,8 volymprocent.

Dåligt tryck i badbollen
Badbollen, uppumpad i förväg, fick inleda testet — med klent resultat.
— Den ger för dåligt tryck, konstaterade Johan Juhlin som sköter Uppsala Taxis alkolås.
Vårt provade lås krävde ett nytt försök. Vi gick över till korta cykelpumpen, men den gav inte den jämna luftström som alkolåset kräver. Den kraftigare fotpumpen inte heller.
— Längden på luftströmmen är fortfarande för kort, sade Julin.
Kompressorn som drivs med 12 volts ström togs fram ur sin låda och anslöts till taxibilens cigarett­tändaruttag. Den skramlade kraftfullt, men vi lyckades inte styra ner en tillräckligt kraftig luftström i alkolåsets inblåsningsmunstycke.
Två prover återstod och då det gick det bättre.
Luftpumpen, vars batteri tidigare laddats upp, gav den jämna luftström som krävdes. Klarsignal efter några sekunder.

"Klockrent"
Så kom sprayburken fram. Dess munstycke passade precis in i hålet där man normalt trycker fast det lösa blåsmunstycke som är varje taxiförares eget.
— Klockrent, kunde inte gå bättre, noterade Julin då vi fick grön startsignal.
Men en alkoholiserad förare som hankar sig fram med hjälp av tryckluftsburken har ingen framtid på Uppsala Taxi.
Alkolåsen kalibreras var tredje månad, och då kan Johan Julin i efterhand upptäcka om man manipulerat med tryckluft. Männi­skor har normalt en liten mängd alkohol i sin utandningsluft. De äldre förarna har omkring 0,03 promille de yngre runt 0,10. Data från utandningarna syns vid kalibreringen. Använder man tryckluft blir det dokumenterade mätvärdet noll.
Men taxibilarna kan startas vid alkoholhalter under 0,20 promille. Återstod att avsluta testet med pröva starkölen.

Klarsignal efter 20 minuter
20 minuter efter ett snabbt intag av en halvliter, fick UNT:s reporter blåsa på riktigt och gavs överraskande nog grön klarsignal.
Om det berodde dålig timing eller på att starkölen var förhållandevis svag, vet vi inte.
Vid kalibreringen efteråt fann Julin att promillehalten vid provet var 0,17 promille, och kanske hade den blivit högre om vi väntat lite till.
Undertecknad föredrog att cyk­la den dagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!