Så ska Adlibris fixa leveranserna i jul

I fjol nådde inte alla julklappsleveranser från Adlibris fram i tid. Efter förra årets kritik lovar nätbokhandeln bättring i år.

"Det blev inte bra. Kunderna var besvikna och det var vi också", säger Jörgen Larsson, driftschef på Adlibris lager i Morgongåva.

"Det blev inte bra. Kunderna var besvikna och det var vi också", säger Jörgen Larsson, driftschef på Adlibris lager i Morgongåva.

Foto: Ebba Örn

Morgongåva2019-12-15 11:00

– Vi har haft en väldigt snabb expansionstakt de senaste åren och med facit i hand så mäktade vi inte med det. Vi var inte anpassade för de volymerna, säger Jörgen Larsson, driftschef på Adlibris.

Det var några dagar innan jul i fjol som det började strömma in kritiska kommentarer på Adlibris Facebook-sida. Kunder som köpt julklappar i slutet av november, skrev att de veckor senare fortfarande väntade på leverans. Den stora frågan var om paketen skulle dyka upp innan eller efter julafton.

– Det blev inte bra. Kunderna var besvikna och det var vi också. Samtidigt, även om det fanns ett missnöje, så hann de allra flesta paket fram till jul, säger Jörgen Larsson.

På lagret i Morgongåva går personal kors och tvärs mellan pallar med böcker och plockar ihop beställningar. Trots att julen närmar sig med snabba steg är tempot lugnt på golvet. Ett tecken på att situationen är under kontroll i år, menar Jörgen Larsson.

Under året som gått har lokalerna vuxit och logistiken vid exempelvis packning har förändrats för att fungera smidigare. Även kundservice, som fick sin beskärda del av kritiken förra året, är i dag snabbare på att kommunicera ut till kunderna om något hängt upp sig i en leverans.

– Som läget är i dag levererar vi böcker på utlovat datum. Under hela perioden från Black friday fram till jul har vi ett ökat försäljningstryck, men det är jättemycket bättre i år, säger Jörgen Larsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!