De direktsänder från Morgongåva i pandemin

De senaste veckorna har Apotea börjat kommunicera med sina kunder på ett nytt sätt, genom direktsändningar på webben.

När coronapandemin bröt ut i Sverige blev trycket högt på de svenska apoteken, så även på Apotea i Morgongåva. Sedan i slutet av mars kör nätapoteket direktsända fråga/svar-stunder på sin webbplats för att kommunicera med sina kunder.

När coronapandemin bröt ut i Sverige blev trycket högt på de svenska apoteken, så även på Apotea i Morgongåva. Sedan i slutet av mars kör nätapoteket direktsända fråga/svar-stunder på sin webbplats för att kommunicera med sina kunder.

Foto: Ebba Örn/arkiv

Morgongåva2020-04-09 19:30

I samband med coronapandemins utbrott ökade Apoteas försäljning brant. I samma veva fick de svårare att hålla leveranstider och trycket på företagets kundtjänst ökade. Frågorna var många – finns det handsprit, kommer läkemedel att ta slut, när kommer min beställning? För att hantera det växande behovet av information valde Apotea att börja med direktsändningar på sin webbplats, där kunderna en gång i veckan kan ställa frågor och få svar direkt.

– Det är olika teman på sändningarna, förra veckan hade vi exempelvis en farmaceut som svarade på frågor. Det är förvånansvärt många som hittat in och vill ställa frågor, det är jättekul, säger marknadschefen Emmelie Johansson.

Påverkar det Apoteas anseende att ni under den här perioden har svårt att leverera i samma takt som vanligt?

– Nej, det skulle jag inte säga. Jag tycker att alla kunder har varit väldigt förstående i att det här är en unik situation för alla. Vi har mycket fokus på kundnöjdhet och stoppade därför nästan all marknadsföring när trycket var som hårdast, för att inte dra ännu mer folk till sajten, säger Emmelie Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!